Indsendt af Johannes Østergaard den 18.5.2004
Tegning af fadderskab for Ssamula David i Kampala i Uganda

Efter oplæg fra Samfundstjenesten og igennem den interne klubdebat i årets løb tegnede der sig en interesse i klubben for at arbejde videre med børnehjælpsprogrammer og -organisationer, specielt organisationen International Børnehjælp. Dels fordi en Roskildeborger er næstformand i organisationen og derved får den en synlighed i lokalområdet, dels fordi denne organisation arbejder med åremålssponsorater af lidt ældre børn.

Dette optog klubben stærkt, og resultatet blev, at Roskilde Syd i forsommeren 2004 kunne tegne et 3-årigt fadderskab for 15-årige Ssamula David i Kampala i Uganda. Ssamula David har et godt skudsmål fra skolen, han er glad for at læse, og går meget op i sport, især fodbold.

18. maj 2004 er der indbetalt 6.480 kr. dækkende 3 års sponsorat som fadder for Ssamula David som et eengangsbeløb og klubben modtog vedlagte "Fadderbevis".

Ved samme lejlighed modtog SOS Børnebyerne en donation til deres sociale og sundhedsforebyggende hjælpearbejde på en klinik i en forstad til Nairobi, Kenya, hvor flere end 20% af børnene er smittet med HIV eller AIDS. Børnene tilbydes lægehjælp, aktiviteter og skuleuddannelse.

Donationen beløb sig samlet til 12.500kr.