Indsendt af Per Holm den 30.4.2007
Børnehjemmet i Afrika får en ny brønd

Roskilde Syd Rotary Klub støtter rent vand projekter i Uganda.

På ugens møde i Roskilde Syd Rotary Klub kunne klubbens præsident Per Holm overrække en check på 35.000 kr. til næstformanden i bestyrelsen for organisationen International Børnehjælp, Anette Stryhn, Himmelev.

Roskilde Syd Rotary klub har gennem flere år haft et samarbejde med både International Børnehjælp ( IB ) og Mukono Rotary Klub i Uganda. Mukono ligger ½ times kørsel fra hovedstaden Kampala. I denne by har IB en af sine hovedaktiviteter i Uganda, der omfatter driften af et børnehjem med 185 børn og en tilhørende grundskole med 350 børn. Ud af børnehjemmets beboere går 75 store børn i 8-10 klasse skole. Stort set alle børn på børnehjemmet har mistet deres forældre grundet HIV-Aids sygdom.

Roskilde Syd Rotary klub har to fadderskaber for børn på børnehjemmet. Begge børn er ud af en søskendeflok på 6, hvor det nu er bedsteforældrene der udgør den nærmeste familie. En rotarianer i Roskilde, Johannes Østergaard besøgte for 1½ år siden børnehjemmet, og blev imponeret over den store indsats der gøres både professionelt og af frivillige organisationer som IB. Det er betydningsfuldt at der findes institutioner som Mukono Børnehjem og International Børnehjælp, der kan sikre disse børn en tryg opvækst og en uddannelse, så de kan lære at klare sig selv i tilværelsen, siger Johannes Østergaard.

Børnehjemmet har netop fået adgang til et stykke jord, så børnene kan dyrke deres egne grønsager til husholdningen. I det hele taget er børnene aktivt engageret i dagliglivet på børnehjemmet. Desværre er den brønd, der sikrer rent og sundt vand til husholdningen og børnenes hygiejne, netop faldet sammen. En hurtig aktion fra Rotary med støtte til IB sikrer at børnehjemmet får en ny brønd inden sommertørken sætter ind.