Indsendt af Benny Max den 27.6.2005
Læger uden Grænser støttes med 10.000kr til HIV-ramte

Roskilde Syd Rotary Klub donerer 10.000 kr. til Læger uden Grænser og sikre Conventionbidrag. Den 19. januar havde Roskilde Syd Rotary Klub besøg af en meget inspireret Søren Brix Christensen, formand for Læger uden Grænser, som foredragsholder, der kunne fortælle om organisationen Læger uden Grænser og organisationens bestræbelser i kampen mod udbredelsen af AIDS. Det var et meget tankevækkende foredrag og en uforglemmelig aften for klubbens medlemmer.

Roskilde Syd Rotary Klub ønsker at være med til at gøre en forskel og har i forårets løb arbejdet på at samle et beløb til hjælp for organisationen Læger uden Grænser og organisationens virke. Roskilde Syd Rotary Klub har kædet dette initiativ sammen med klubbens indsamling af sponsormidler til Convention 2006 og klubben gjorde dette ved at lade producere en Præsentationsfolder for klubben og på denne placeret sponsorer, der yder hjælp til klubbens aktiviteter. Dette initiativ gav godt 23.000 kr. i overskud, nok til at dække begge formål. Klubben har igennem foredragsholdere fra forskellige børnehjælps organisationer gennem de sidste 2 år fået indsigt i det arbejde, der udføres for at bedre børns vilkår i en verden, hvor sygdom og sociale vilkår lægger mange hindringer i vejen med mange tragiske familieskæbner i kølvandet på specielt denne sygdoms udbredelse. I den sammenhæng er det spændende at se Læger uden Grænsers projekt i Malawi tager form, et projekt, hvor Læger uden Grænser målrettet vil hjælpe med behandling af smittede hiv-positive børn. Læger uden Grænser gør også en stor indsats for at oplyse og skabe åbenhed i lokalsamfundene og med at gå ind og medicinbehandle voksne HIV-smittede. Medlemmerne i Roskilde Syd Rotary Klub vil gerne udtrykke anerkendelse af det arbejde organisationen Læger uden Grænser udfører og det engagement som formanden for organisationen udviser her i Danmark.

Afgående Præsident Benny Max giver sammen med tiltrædende Præsident Mogens Luun donation på 10.000kr til Læger uden Grænser

Denne donation er ikke målrettet givet til et bestemt projekt, idet Roskilde Syd Rotary Klub nærer fuld tillid til at det økonomiske tilskud vil blive anvendt, hvor formanden Søren Brix Christensen og organisationen finder størst behov.
Roskilde Syd Rotary Klub overrakte beløbet under en kort seance ifm. klubbens præsidentskifte den 27. juni og sendte i anledningen en pressemeddelelse til lokalaviserne og Rotary Norden.