Donation af inventar, undervisnings materiale og udstyr Mukono

Indsendt af Mogens Luun den 2.5.2006
Økonomisk hjælp til Mukono Childrens Home i Uganda

Skole i Uganda modtager 15.600 kr. i støtte.

Børn i vores verden har mange steder meget begrænsede muligheder for at tilegne sig viden og færdigheder og leve et tåleligt liv. Mange børne-organisationer gør en fremragende indsats i den forbindelse og i den sammenhæng har Roskilde Syd Rotary Klub tidligere været i kontakt med flere organisationer, har søgt indsigt og har støttet med beskedne midler. International Børnehjælp, der lokalt i Roskilde er personificeret i Anette Stryhn, er én af disse børnehjælps-organisationer. Vi har tegnet fadderskab for 2 unge under uddannelse i byen Mukono i Uganda, unge der som forældreløse bor på Mukono Childrens Home og følger en planlagt skolegang og uddannelseshjælp.

Johannes Østergaard har på en rundrejse i Uganda besøgt skolehjemmet og vore to unge, og har i den anledning oplevet mangler og tiltrængte forbedringer, som skolen akut trænger en hjælpende hånd til, og vi har derfor igennem det sidste halve år arbejdet målrettet med mulighederne for at hjælpe med forbedringer af skolens indretning og udstyr. Dette arbejde har nu udmøntet sig i et snævert samarbejde med skolen, Mukono Rotary Klub og International Børnehjælp, og med en hjælpende hånd fra Dansk Rotarys Hjælpefond og Nordeafonden er de samlede midler nu tilstrækkelige til at skolen kan forbedre undervisningsforholdene væsentligt med 50 nye skoleborde, aflukkede skabe til undervisningsmateriale og et tiltrængt løft af udstyr til faglokaler. Roskilde Syd Rotary Klub har den 1. maj på et møde i klubben overrakt International Børnehjælps repræsentant 15.600 kr. til skolens forbedringer.

Præsident Mogens Luun overrækker donation til International Børnehjælp

Mukono Childrens Home and School ejes og drives af en Ugandisk NGO, der hedder Juvenile Welfare Services. Den blev oprettet (og godkendt af de ugandiske myndigheder) i 1988 efter borgerkrigene for at hjælpe nogle af de mange børn, der havde mistet deres familier under kamphandlingerne. Bl.a. på grund af AIDS er behovet stadig stort.