Indsendt af Johannes Østergaard den 30.4.2007
Fadderskaber i Uganda

Roskilde Syd Rotary Klub sponsorerer fortsat to fadderskaber i Uganda.

Roskilde Syd Rotary Klub fortsætter sit engagement i Uganda i samarbejde med organisationen International Børnehjælp og Mukono Rotary Klub. For tre år siden indgik Roskilde Syd sit første fadderskab i Mukono, en forstad til hovedstaden Kampala. Her driver den lokale organisation Juvenile Welfare Services et børnehjem, som i dag opretholder sit engagement gennem samarbejde med International Børnehjælp og understøttes af denne.

David og JacklineFadderskabet omfatter David, en stille men kvik ung dreng, hvis drøm er at blive elektromekaniker. Roskilde Syd har netop forlænget fadderskabet for en to-årig periode, der sikrer at David kan gennemføre Secondary School og påbegynde sine studier på teknisk skole herefter.

Jackline, der er et år yngre, har Roskilde ligeledes et fadderskab til. Hun ønsker at studere til læge, så her planlægger Roskilde Syd ligeledes at forlænge fadderskabet frem til universitetstudiet kan påbegyndes.

For begge børn gælder at de er forældreløse efter deres forældres død grundet HIVAids smitte. Deres nærmeste pårørende er deres bedsteforældre. David´s bedsteforældre bor i udkanten af Mukono og han kan besøge dem ugentligt, nogle gange på vej hjem fra skole. Jackline derimod skal gå 10 kilometer til en landsby for at besøge sine bedsteforældre. Det sker selvsagt kun i week-ends eller ferie. Begge børn har mindreårige søskende på samme børnehjem.

I øvrigt kan Roskilde Syd Rotary Klub anbefale at også private personer tegner sig for et fadderskab gennem International Børnehjælp. Det koster ikke mere end 180 kr. om måneden.