Rotary Øresund har i 50 år samlet rotarianere på tværs af Øresund

Den 2. september fejrede Rotary Øresund 50 året for relationerne mellem Rotary klubberne på tværs af Øresund.

Ca. 15 gange om året mødes danske og svenske rotarianere på M/F Aurora og spiser frokost sammen på turen mellem Helsingør og Helsingborg. Frokosten krydres med relevante oplæg på skift mellem klubberne og udbygger venskabet på tværs af Øresund.

Der er tradition for, at den danske og svenske distriktsguvernør mødes ombord på M/F Aurora, og den 2. september havde den danske Distriktsguvernør Jakob Volther og svenske Distriktsguvernør Ulf Bingsgård sat hinanden stævne for sammen med 155 feststemte rotarianere at markere jubilæet.

DG Jakob Volther havde sammen med Humlebæk-Nivå RK taget initiativ til markeringen af jubilæet med talere fra Danmark og Sverige, hvor Ole Grøndahl Schou og Jan Tornerhjelm repræsenterende de danske og svenske klubber og sikrede en meget festlig dag på sundet.

Distriktsguvernør Jakob Volther udtalte, ”at det er et fantastisk sammenhold, der opnås og udleves mellem klubberne og rotarianerne, når vi mødes her på M/F Aurora, og mange varme kammeratskaber er grundlagt her”.

Distriktsguvernør Ulf Bingsgaard udtalte supplerende, ”… och det är en stor glädje att se att detta band mellan rotarianer, som bara står starkare idag 50 år efter det första mötet 1972”.

Ligeledes var mødet glædeligt begunstiget af Carl-Wilhelm Stenhammar, Rotary International Præsident 2005-2006 deltagelse.

Carl-Wilhelm Stenhammar causerede som tidligere verdenspræsident over udviklingen i Rotary gennem de 50 år, hvor diversiteten blandt medlemmerne er kommet mere til udtryk gennem blandt andet optagelsen af kvinder i Rotary og i større grad ansatte.

I frokosten var der endvidere deltagelse og indlæg ved;

Borgmester Benedikte Kiær, Helsingør Kommune

Benedikte Kiær fremhævede færgernes store betydning for Helsingør og nævnte blandt andet, at Helsingør Kommune har 215 medarbejdere fra Sverige. og mange flere i det private erhverv.

1:e vice ordförande Lena Bjerne, Helsingborg Kommun

Lena Bjerne fortalte om færgernes betydning for Helsingborg og den 3,7 km vigtige stækning mellem Sverige og Danmark - og dermed Europa.

COO Jens Ole Hansen, ForSea AB

Jens Ole Hansen fortalte om forbindelsen mellem de to byer, en forbindelse der havde  været siden 1600 tallet og i dag er en grøn overfart, idet færgerne sejler på EL- batterier.

CFO Carsten Skjøt, Louisiana Museum

Carsten Skjøt talte om fællesskabet med Rotary, hvor netop Humlebæk–Nivå Rotary Klub har Calder skulpturen i sit logo og at Louisiana Museum som det tredje mest besøgte danske museum har 16% af de besøgende fra Sverige. Louisiana Klubben har i dag 60.000 medlemmer.

Fotograf: Helle Marianne Møller, ARCHCON ApS