Haslev RK - Ønsketræet

Ønsketræet - Haslev Rotary Klub

Haslev Rotary Klub besluttede i foråret 2017, med inspiration fra en række af landets Rotary klubber, at forsøge sig med at etablere et ønsketræ i Haslev. Det blev en større succes end vi havde håbet på.
I løbet af julen 2016 var der en debat i en lokal facebookgruppe, der omhandlede hvordan man kunne yde julehjælp på en mere direkte måde. Der var mange borger i byen der ønskede at yde julehjælp, men også gerne ville vide hvor og hvordan hjælpen kom frem til dem der havde behov for hjælpen. Denne debat blev grundlaget for idéen om at Haslev by kunne danne grundlag for et Rotary ønsketræ.
Vores første udfordring i etableringen af ønsketræet var at finde ud af, hvor træet kunne placeres. I Haslev by er der ikke et oplagt butikscenter som ellers er meget brugt som location for Rotary ønsketræer. Valgte faldt på den lokale Meny, da denne er beliggende i nærheden af midtbyen med specialbutikker. Den næste udfordring var at finde frem til de børn og familier, der havde behov for hjælp. Her valgte vi at tage kontakt til en afdeling under kommunen som til dagligt arbejder med børn der ikke har det nemt i dagligdagen. (afdeling vil ikke nævns med navn)
Vores håb for det først år med ønsketræet var, at opfylde 60 julegaveønsker fra børn. Vi startede med 70 ønskesedler, da der kom lidt ekstra ønsker i sidste øjeblik, som vi ikke kunne sige nej til. Det viste sig ikke at være et problem, for allerede efter de først 5 minutter var der taget 10 ønskesedler, og efter den første fredag var der afhentet 40 ønskesedler fra træet. Da den første weekend var gået havde vi kun 8 ønsker tilbage. Derfor fik vi nu travlt med at finde yderligere børn igennem kommunen, og vi kunne finde 15 ønsker mere til anden weekend. Allerede lørdag middag, den anden weekend, var alle ønskerne væk og vi kunne lukke ned før tid. Nu kom vi til det spændende tidspunkt i forløbet, for nu skulle folk ud i byen og købe gaverne og komme tilbage med dem inden jul. Men vores frygt for at folk ikke skulle komme tilbage og få indleveret gaverne til tiden, blev gjort til skamme. Vi modtog alle gaver til tid og kunne inden jul udlevere alle 85 julegaver til lokale børn fra kommunen.
Vi glæder os allerede til julen 2018.
Et par udsagn fra familier der har fået deres gaver.
En mor til to drenge sagde: ”Tænk at der findes så mange søde mennesker der vil hjælpe”
En far til to piger sagde: ” I Haslev støtter man hinanden” - Han var meget bevæget.
Mor udtaler: ”Jeg er helt paf. Tænk at der stadig er så venlige mennesker der har lyst til at hjælpe mig”

Ønsketræet