ICC Inter Country Committee Denmark - Lithuania

Information om ICC Inter Country Committee Denmark - Lithuania

Vores guvernør Jakob Volther deltog i juli 2022 i et ICC arrangement, som spredte megen glæde, hvilket fremgår af billederne.

ICC er et samarbejde mellem de danske distrikter og det eneste litauiske distrikt 1462. Der ligger en lang historie forud for dette samarbejde. Fra 1940 til 1991 altså 51 år var Rotary forbudt i hele Baltikum - dels på grund af anden verdenskrig og dels den sovjetrussiske kommunistperiode.

Men Rotary genopstod ikke som Fugl Fønix i 1991. Men i 1996 besluttede Rotary International, at de omkringliggende lande måtte få Rotary på fode igen i Randstaterne. Resultatet blev, at Finland skulle tage sig af Estland, der er i dag 598 medlemmer. Sverige tog sig af Letland, hvor der nu er 357 medlemmer og Danmark af Litauen, hvor vi har ydet en lidt anden indsats end de øvrige nordiske lande, for i dag er der 1634 Rotarianere i Litauen.