Global Grants Foundation midler til Lopselis hospitalet i Litauen

Lopselis projektet i Kaunas, Litauen.

Global Grant projektet på Lopselis hospitalet i Kaunas er gennemført, og projektet er sat i drift.

Projektet har krævet mange forberedelser, og der har været udfordringer undervejs, men ved fælles hjælp, ikke mindst fra Kaunas klubbens side, har vi nået målet.

Da min klub, Dragsholm RK i sin tid drøftede et muligt projekt var der enighed om, at det skulle være et Global Grant projekt og at projektet skulle komme psykisk og fysisk handicappede børn og unge mennesker til gode.

Da jeg fortalte om min klubs planer på det årlige Foundation Seminar i Karrebæksminde, fik projektet hurtig tilslutning af klubberne i Kalundborg, Korsør og Nykøbing S.

Lige nu er det muligt at behandle 5-6 personer om dagen. Efterhånden som medarbejderne får deres færdigheder forbedret (nu tager det 1,5 time at forberede patienten med at påsætte elektroder, regulere softwaren osv.) Senere bliver det muligt at behandle 8-9 patienter om dagen

Hvor mange gange en patient skal benytte systemet før der kan registreres fremskridt vides endnu ikke, og det vil også være individuelt. Men givet mere end 10 gange, og formentlig vil omkring 20 behandlinger være nødvendige.

Denne her type hjælp er nødvendig for ca. 40 % af børnepatienterne på Lopselis hospitalet.

I hele Litauen er der årligt omkring 50-60 børn med neuroudviklingsforstyrrelser samt børn med erhvervet hjerne- og rygmarvsskade. Det kan bl.a. ske ved trafikuheld.

Vurderingen er, at 150 - 180 børn og unge mennesker vil kunne blive behandlet hvert år.  Men tallet er usikkert, og det er derfor aftalt med Lopselis hospitalet, at de laver en undersøgelse herom, og kontrollere forbedringen jævnligt og føre tilsyn med resultaterne hver 3-4 måned.

Den unge pige på billedet er 15 år, hun kom for ca. 2 måneder siden alvorligt til skade ved en trafikulykke. Heldigvis er hun ikke psykisk skade. Hun var lidt betuttet over de ca. 15 mennesker som pludselig væltede ind i lokalet. Men lidt senere kom der et smil fra hende, et smil som jeg aldrig har set skønnere.

Og så må det ikke glemmes, at det vigtigste element i behandlingen og helbredelsen er patientens egen indsats og vilje. Her skal der også gøres en stor indsats.

I dag foregår der også behandling af børn med neuroudviklingsforstyrrelser samt børn med erhvervet hjerne- og rygmarvsskade på et hospital i hovedstaden Vilnius. I løbet af et par år vil et nyt hospital stå klar i Kaunas.

Det nye hospital i Kaunas vil herefter tage sig af behandlingen af disse børn for hele Litauen. Kaunas ligger centralt i Litauen, medens hovedstaden Vilnius ligger i den østlige del af landet, tæt på Hviderusland.

Var jeg før besøget i Kaunas en lille smule i tvivl om udstyret nu også kunne det som det lovede – så er den tvivl nu helt bortvejret.

Vi har sammen gjort en fantastisk indsats, som vil give en bedre fremtid for rigtig mange mennesker, ikke alene i Kaunas, men også i den øvrige del af Litauen.

Men som i alle forhold i livet – udstyret er unikt, men ikke et unikum. Patientens egen indsats er mindst lige så vigtig som udstyrets indsats.

Jeg vedlægger et billede, som giver et indtryk af projektet.

De to klubber i USA – Rotary Club of Chicagoland, Illinois og Brandemill Rotary Club I Virginia var repræsenteret af Nancy Wright Beasley fra sidstnævnte klub.

Tak for støtte til projektet fra Foundation Chair Karsten Sørensen, som gennem

Inter Country Committee Danmark – Litauen har identificeret projektet.

Tak til Rotary Danmarks Hjælpefond og til klubberne i Kalundborg, Korsør og Nykøbing S.

Poul Dengsøe

Foundation Chair