Rotary Danmarks Hjælpefond

Til Guvernørnyt sep. 2019

Mon ansøgningerne til Rotary Danmarks Hjælpefond ( RDH) er på vej?

I Rotaryåret 2018/19 fik distrikt 1480 udbetalt kr. 386.748 til 18 projektansøgninger. Vi var det distrikt, der indsendte flest ansøgninger og i forhold til vores medlemstal i 1480 kom vi ind på en flot 2. plads i forhold til de bevilgede midler.

Jeg savner ansøgninger i år! Indtil nu er der kun 2 klubber, der har fået bevilget midler.

Men jeg er sikker på, at ansøgningerne er på vej, men vent ikke for længe!

Har I et projekt, I søger midler til, så udfyld det elektroniske ansøgningsskema og evt. samarbejdsskemaet, som I finder på hjemmesiden

For at lette arbejdet for både jer og RDH, så tjek lige nedenstående inden I sender jeres ansøgning:

• Formålet med projektet må ikke naturligt høre under det offentlige
  • Det ansøgte beløb går ikke direkte til en anden hjælpeorganisation (donation)
  • Projektet er et engangsprojekt og ikke tilbagevendende projekt
  • Rotaryklubben yder selv 50% af den samlede projektansøgning
  • District Grant midler medregnes ikke i klubbens bidrag
  • Der skal kunne føres kontrol med midlernes rette anvendelse og der skal kunne indsendes et regnskab
  • Det ansøgte beløb må højst være på kr. 60.000

Ansøgningsskemaet er let at udfylde. Læg vægt på formål, samarbejdspartnere, budget/finansieringsoversigt, tidsplan samt eksempler på kontrolforanstaltninger

Der er hjælp at hente på distriktskonferencen den 2. november 2019, hvor RDH har en stand og hvor jeg er til stede.

Grant Management – og Foundationseminaret den 23. oktober 2019 har jeg et indlæg om RDH.

Derudover er I altid velkomne til at henvende jer til mig på telefon 29741051  eller mail ullawintherkoch (at) gmail.com

Jeg håber at I er rigtig godt i gang ude i klubberne med at beskrive jeres projekter!

For at kunne uddele midler fra RDH til de mange rigtig gode projekter skal der være penge i kassen. Da vi har faldende medlemstal og dermed færre indbetalinger og da det ser ud til at indsamlingsboksen i Københavns Lufthavn skal fjernes, så har RDH brug for frivillige bidrag fra medlemmerne.

Min opfordring til alle er at blive fast årlig bidragsyder med minimum kr. 200 årligt. Der er skattefradrag når 100 medlemmer ( i Danmark) indbetaler og oplyser CPR nummer eller CVR nummer. Læs mere om det på hjemmesiden.

Jeg ser frem til at modtage mange spændende og relevante projekter fra klubberne i distrikt 1480. Vi gør en forskel  i  både ind- og udland, når vi hjælper gennem vores projekter. Men glem heller ikke at projekter giver både indhold og sammenhold i klubberne

Ulla Koch

RDH