World Rotary Day - Rotarys fødselsdag

Den 23. februar er World Rotary Day - Rotarys fødselsdag

Kære Rotary og alle Rotarianere, et stort tillykke med 116 års jubilæet.

Det er i dag 116 år siden Paul Harris grundlagde vores i dag verdensomspændende store organisation ved at stifte Rotary Club of Chicago. Fra at være blot fire visionære faddere, der i 1905 skabte den allerførste klub, er vi i dag 1,2 mio. medlemmer i godt 35.000 klubber samlet i vores verdensomspændende netværk med en humanitær vision og mission.

Her historien om Paul Harris start af Rotary fortalt af PDG Jens Erik Rasmussen:

”Paul Harris var advokat Chicago og noget tyder på, at Paul først og fremmest valgte denne levevej fordi den var til at leve af. Ikke fordi jura var hans store interesse. Han var først og fremmest, hvad man nok i dag ville kalde en ”people guy”, en person, der stortrives i samværet med andre mennesker, og får sin energi fra dette samvær. Derfor havde tanker om hvordan man kunne skabe et fællesskab af ligesindede, der også – som han – var kommet ind fra oplandet til storbyen Chicago, og var ”blevet væk”, roteret i hans hoved igennem længere tid. Ideen kom så småningom i starten af året 1905 og den 23. februar skete det endelig!

I 1896 havde Paul Harris nedsat sig i Chicago for at starte advokatpraksis efter at have været ”på valsen” i USA og Europa i fem år. År hvor han havde samlet på oplevelser og bekendtskaber, og havde gjort sig erfaringer om livets vilkår for både rig og fattig.

De første år i byen var ensomme og slidsomme. Der var opgaver nok, men der var stor konkurrence om dem. En dag i år 1900 skulle Paul spise middag med en advokatkollega i den nordlige ende af byen. De to gik en tur for at sætte maden og Paul så en kollega, der var på fornavn med de forretningsdrivende langs ruten og fik sig en sludder med mange af dem. Han havde ikke oplevet den form for venskaber efter, at han var kommet til Chicago!

Det fik ham til at tænke over, om han var i samme situation som måske tusinder af andre tilflyttere; kommet ind ”fra landet” uden at kende en sjæl. Var der mon en måde, hvorpå man kunne bringe alle disse ensomme tilflyttere sammen?  Hans kundeklientel var da godt nok, men endnu ikke personlige bekendte eller venner.

Han fik overtalt tre forretningsforbindelser til at mødes for at diskutere idéen. Om aftenen den 23. februar 1905 mødtes de fire: advokat Paul Harris, kulhandler Silvester Schiele, skrædder Hiram Shorey og mineingeniør Gustavus Loehr, kaldet ”Gus”, på sidstnævntes kontor i centrum af Chicago til det, der senere skulle blive kendt som det første Rotarymøde og datoen som Rotarys fødselsdag.

I løbet af de første møder diskuterede den voksende medlemsskare, hvad denne nye organisation skulle hedde. Paul kom med de fleste forslag og Rotary var et af dem. Det fangede an med det samme og repræsenterede Pauls tanker om, at mødested og formandskab, ja endda medlemskabet selv, skulle rotere. Det sidste fordi man derved sikrede en høj mødeprocent.

Udeblivelse blev straffet med en bøde på 50 cent, og indtægten kunne i starten dække alle klubbens driftsomkostninger!”

Fik du ikke hørt alle fire afsnit i Juleeventyret om Paul, så varer Julen jo lige til Påske, og du kan se og høre afsnittene her: https://bit.ly/paulseventyr