Nyt fra guvernøren

Fortæl din personlige historie

Kære Rotarykammerater

Allerførst vil jeg ønske jer alle et - Godt Nytår
Dernæst lidt stof til eftertanke og forhåbentligt aktivitet.

Den organisation – Rotary – som vi alle er en del af er for nedadgående på medlemssiden. Internationalt som nationalt bliver vi i øjeblikket færre rotarianere. Vi får heldigvis stadig nye medlemmer, men ikke så mange at det kan opveje antallet af udmeldte.

I distrikt 1480 blev vi i første halvår af perioden 2017-18 i alt 47 medlemmer færre. Samme periode sidste år var tallet 87 – om det betyder, at kurven er knækket vil vise sig den kommende periode. Men stadig er det således, at vi bliver færre. Og det gælder alle 5 distrikter i Danmark. I Danmark er vi nu samlet set blevet mere end 600 medlemmer færre i løbet af det forgangne år.

Vi 5 guvernører i Danmark adresserer udfordringen. Vi forsøger at lægge hovederne i blød og dele vores erfaringer med henblik på at finde frem til konkrete fælles initiativer.
Men det er ude i klubberne ændringerne kan og skal ske. Det er jer som præsidenter og ”menige” klubmedlemmer, der har ansvaret for at skabe ændringer. Jeg og mine kolleger i distriktet kan være en støtte og forsøge at inspirere i denne proces.

Vi lever i en tid, hvor der er meget fokus på: ”Hvad får jeg ud af det”.
Måske er det her vi ikke er skarpe nok.

”Hvorfor” skulle man vælge at takke ja til et medlemskab af Rotary.

Jeg har og har haft fokus på dette ved mine besøg i klubberne. Der er kommet mange gode ideer ud af vores dialog om dette emne.

Jeg tror, det er vigtigt, at man i klubberne har fokus på, hvem er det helt konkret, man gerne vil have som medlem af klubben og hvorfor. Dette også med fokus på, hvad kan det konkrete ”emne” – det være sig bankdirektøren, landmanden, den selvstændige erhvervsdrivende etc. – få ud af et medlemskab, og hvordan kan vedkommende være til gavn for klubben.

Fortæl så din egen personlige historie om, hvad fik dig selv til at takke ja til invitationen til at blive medlem af Rotary, og hvad har du fået ud af dit medlemskab.

Det kan afføde spørgsmål til den person, som er målet for at blive medlem af klubben som:
 - kunne du tænke dig at blive en del af verdens største erhvervsnetværk bestående af       personer med en god etik og moral,
 - kunne du tænke dig at udvide din viden om og dit kendskab til virksomheder i dit               lokalområde,
- kunne du tænke dig ny viden og gode oplevelser,
- kunne du tænke dig at være en del af et netværk af ledere, hvor du vil være                          velkommen i klubber i det meste af verden
- kunne du tænke dig at være en del af et fællesskab med et både lokalt og mere                      verdensomspændende socialt og humanitært engagement
- kunne du tænke dig at være en del af et lokalt fællesskab, hvor I både arbejder                      seriøst med faglige og sociale emner og har det skægt sammen samtidig

Ja jeg kunne blive ved med spørgsmål, der alle handler om, hvad får du ud af at blive en del af vores fællesskab i Rotary.

Jeg er sikker på, at I selv kan supplere med egne erfaringer i relation til ”hvad fik egentligt dig til at blive en del af Rotary og hvad oplever du at have fået ud af det”.

Brug din egen personlige historie som indgangen til at tale om Rotary med en person, som I gerne vil have som medlem i klubben.

De bedste hilsener
Axel Brandt Lumholt