Hvad ville Poul Haris tænke?

Rotary i dag og Poul Harris’ oprindelige ideer og tanker.

Hvad tror I Poul Harris ville tænke hvis han stod og så ind af vores vindue til dette møde. Måske ville han tænke, dejligt at min ide med at erhvervsfolk skulle mødes og netværke stadig virker, eller ville han tænke det har udviklet sig. Nu er det ikke kun aktive erhvervsfolk som er med i Rotary. Nå, men det er jo også meget naturligt når der er gået mere end hundrede år siden Rotary blev oprettet.

Jeg føler, at os der i dag er medlem af Rotary har et historisk ansvar for at udvikle Rotary således at Poul Harris ide med at aktive erhvervsfolk mødes og deler ud af oplevelser og erfaringer stadig er attraktivt.

Hvad nu hvis vi forestiller os at der står en 38 årig travl erhvervsmand udenfor vinduet og kigger ind. Han har et krævende lederjob, han har en aktiv familie med børn som deltager i mange forskellige fritidsaktiviteter og frem for alt har han nogle mål der skal opfyldes i virksomheden. Når nu det potentielle medlem ser ind af vinduet hvad ser han så. Han tænker måske, der er en perfekt blanding af aktive erhvervsfolk og tidligere aktive med masser af erfaringer som jeg kan få glæde af. Eller tænker han, med min kostbare tid vil jeg kun satse på klubber eller netværk med aktive erhvervsfolk som kan bidrage til at jeg kan opnå mine mål i firmaet.

Når nu Poul Harris om 10 år står og kigger ind af vinduerne her på Madam Bagger, kan det være at han her på første sal ser en flok aktive erhvervsfolk som netværker.

Når Poul Harris står og kigger ind i af vinduet i restauranten ved middagstid måske 2 gange måneden ser alle os som har været aktive erhvervsfolk sidde og spise en god frokost, stadig medlem af Rotary blot på seniorklub niveau. Snakken går lystig om den gode tid vi havde i Rotary og historierne bliver absolut ikke mindre kedelige med årene.

Jeg kender ikke svarene, men vi har ansvaret for at Rotary også i fremtiden vil være et sted hvor aktive erhvervsfolk som Poul Harris mødes. Vi skal gøre Rotary endnu mere attraktiv for nye medlemmer.

17. januar 2018

Per Vesterholm