Ungdomsudveksling

Læs mere om Rotarys ungdomsudveksling

Rotary er for mange en adgangsbillet til store oplevelser og livslange venskaber.

En grundsten i Rotary er Ungdomsudvekslingsprogrammet, som giver tusindvis af unge på verdensplan muligheden for interkulturel forståelse, samtidig med at de får oplevelser for livet og skaber venskaber og relationer på tværs af landegrænser og kontinenter.

I distrikt 1470 har vi fornøjelsen af at kunne præsentere en ny distriktscounsellor og Assistant distriktscounsellor Inbound for udvekslingsprogrammet, nemlig tidligere udvekslingsstudenter Simon Goldeman (USA, 2005-2006) og Cecilie Lundberg (Mexico, 2012-2013). Samtidig fortsætter Jette Rasmussen som Assistant distriktscounsellor Outbound.

Distrikt 1470’s ungdomsudvekslingsprogram har hen over de seneste år lidt lidt under efterveerne af Corona pandemien, som blandt andet resulterede i mange aflyste, rejser verden rundt, og mange lande stoppede helt for udvekslingen.

I de kommende sæsoner har det nye team en stærk tro på, at vi kan få genoprettet distrikt 1470’s ungdomsudvekslingsprogram til fordums storhed, men det vil kræve meget arbejde – og meget hjælp fra klubberne.

For nuværende udveksler distriktet blot halvdelen af de studenter vi gjorde for blot få år siden. Vi  mangler klubber som ønsker at hoste udvekslingsstudenter. Uden host-klubber kan vi ikke sende danske studerende til udlandet. Det er derfor essentielt, at vi får genoprettet den kritiske masse af udvekslende klubber hen over de kommende år.

Ungdomsudvekslingen er ligeledes en fantastisk mulighed for at hverve nye medlemmer, i form af de udsendtes forældre, som typisk er yngre mennesker i arbejde, og derfor de perfekte kandidater til et Rotary-medlemskab. Dette vil vi, fra distriktets side, også have fokus på, hen over de kommende år, med et stadigt mere optimeret oplysnings-program som både studenter og forældre vil gennemgå, som forberedelse til deres udvekslingsår.

Alt i alt står vi over for en masse udfordringer og en masse arbejde – men vi er optimistiske og glæder os til at komme i gang!

Er I en klub som ønsker at udveksle? Eller har I udvekslet tidligere, men er kommet bort fra det? Har I brug for sparring eller hjælp til hvordan I kommer godt i gang?

Hiv fat i teamet, på adc-out1470 (at) rotary.dk – vi glæder os til at høre fra jer!