Indsendt af Peter Pade den 12.11.2017

Bent Daniel Kristensen 85 år

Sang: Frihed er det bedste guld af Carl Nielsen

Hans byder velkommen

Og fortæller lidt om vores gæster og takker dem for at have tid til debat hos i Herning Rotary klub, Hans kan oplyse at oddsene til de 3 borgmesterkandidater er som følgene

Odds 1,04, 25 15

1,04 på Lars Krarup

25 på Johs

15 på Socialdemokraten

Med andre ord er Lars stor favorit. Dernæst giver vores præsident ordet til kandidaterne som hver får 3 minutter hvorefter Kenneth Iversen har nogle spørgsmål til de to kandidater. Desuden er der mulighed for at Rotarianerne kan stille spørgsmål.

3 minutter åbning

Lars starter - 16 år, som borgmester, Herning er rykket frem i bussen. Herning gør det godt, virksomheder flytter til kommunen, vi har befolkningstilvækst i Herning kommune. Hvad er udfordringerne nu som dengang. Får 16 år siden var målene bl.a. en økonomisk ambition, optage færre lån end vi afdrager lån.

Lars snakker om 8 balloner som skal punkteres med hver et navn på som mål som skal opfyldes. Fermaten, museum etc. Lavet en plan for at få Herning til at blive bedre både på uddannelse og som erhvervs kommune. Mange af disse mål er nu opfyldt og andre er godt på vej.

Johannes - vil forsætte af samme spor. Oplevet 90´erne at de ikke var enige. MCH kunne ikke få et svar hvad politikerne/kommunen ville. Kunne ikke få kommunen til at finde ud af hvad de ville med Georg Sørensen 2025-plan. Lars ringer til Johs, kan vi ikke vaske tavlen ren og starte forfra. Med andre ord blive enige og samarbejde Derfor fik de lavet en fælles strateg, en plan for fremtiden for Herning. Vi har bevæget os

fremad med realistiske mål og grunden til at vi har et bedre Herning skyldes at vi er enige om at løse tingene sammen. Det skal vi forsætte med.

Kenneth spørgsmål

1. Kriminalitet i Herning - Lars starter øjne åbner - håndgranat foran Black army. Gav politiet juridisk hjelm til at lukke klubhus. Kriminalitet i Hernings natteliv. Lars syndes politiet gør det godt. Hvis problemer så burer de folk inde. De 16 mest hårdkogte blev sat ind ved sommerferien. Det går bedre. Kommune og politi har bande råd. Johannes supplerer, der er grund til glæde fald i kriminalitet. Bandekriminalitet er problemet og disse grupperinger skal stresses. Bekymringen politiet mangler ressourcer til den præventive indsats, altså samfundet som helhed mangler midler hertil.
  2. Herning som uddannelses by. For mange som starter gymnasie i stedet for andre uddannelser- erhvervsuddannelser. Johannes mener man godt må styre folk i retning af erhvervsuddannelserne for at få de unge til at tage disse uddannelser og ikke kun gymnasieuddannelserne. Lars er enig. Aksel Fyhn spørger kan man ikke sætte 10 klasse på erhvervsskolerne- en struktur som kan knække kurven, set i andre kommuner.
  3.
  4. Arbejdsløsheden er på vej ned 3,7% i Herning. Det går fremad. Indsatser mange artet, et prognose panel, hvad type mangler erhvervslivet om 6 mdr. og rette folk ind. Johannes siger det er interessant Enhedslisten er meget opmærksom på dette område.
  5. Jobcenter- står resultater og omkostninger overens. Johs syndes ikke de er dygtige nok. Det burde gå bedre.
  1. Nielsen - var det en god ide at sælge kraft varmeværket. Herning kommune skyldte mange penge og brugte 45 millioner på renter og afdrag. Gælden blev med et fjernet og nu skylder vi ingen penge og for derfor flere penge til andre ting. Vi har bl.a. en Udviklingskonto med et beløb på ca. 25 millioner om året.

Johs enig...

MCH – Mogens Brock - stor interesse for sport events - kultur direktøren siger de giver mange penge, men kan ikke se det på hans skatte billet. Event giver underskud når man ser på Athen og Rio etc. Johs-siger det er ikke situationen for os. Det er svært at måle. Det er godt for image og foreninger for penge, udlejer hotelværelser og BB`s etc. Desuden er det godt for nattelivet og næringslivet.

Til slut takker Hans for en god debat og ønsker dem held og lykke med valgkampen. Desuden takkes Kenneth Iversen for nogle gode og velvalgte spørgsmål/emner. Hver mand bliver udstyret med en god flaske magnum vin, samt en ”pose valgflæsk”.

Bent Daniel får ordet, og takker for opmærksomhed ved hans fødselsdag.

Velkommen til Martin Hjelm Kristensen anbefalet af Aksel Fyhn

Sang - 467 frihed er det bedste guld af Carl Nielsen.

Svær sang

ringer mødet af.