Indsendt af Peter Pade den 11.9.2017

1. Siden sidst
  2. Preben Høy Senior foredrag
  3. Heide-drøftelse

Hans byder velkommen til gæst og Rotarianere

1. Medlem situationen I Herning. Vi er 70 medlemmer nu. I Øst er de 19 og Søndre er de 30. Grundet deres medlem situation vil de holde nogle fælles møder. Dette gøres primært for at føle hinanden på tænderne for evt. at lave en sammenlægning af de to klubber. Det er godt at de er i dialog for at løse deres problem med for få medlemmer.

En sammenlægning kan dog føre til at vi vil få nogle henvendelser om overflytning til vores klub. Enhver Rotarianer kan skifte klub. Reglerne er dog lavet med henblik på at man skifter fra en klub i en by til en klub i anden by. De eneste krav er at man ikke har restance på kontingent og at man har en rimelig mødeprocent. Vi kan ikke nægte overflytning.

Hans har derfor sendt et brev til Pernille Bloch som er guvernør i vores distrikt. Kan vi sætte et loft på 70 medlemmer da vi har flere på venteliste og som har den rigtige alder nu til at blive medlemmer af Rotary. Dette kunne hverken Pernille svare på eller landsledelsen. Derfor er spørgsmålet sendt til ledelsen for Rotary i Zürich. Herfra vil vi først få svar om et år.

Imellem tiden vil vi gøre det gældende at vi kun vil være 70 medlemmer og Rotarianere fra Søndre og Øst som søger flytning blive meddelt at de må acceptere at komme bagerst i vores venteliste og først blive overflyttet når det er deres tur i forhold til ventelisten.

1. Preben Høy senior ego. Dette vil ikke blive refereret i henhold til aftale med Preben. Jeg vil dog sige at det var et spændene indlæg og yderst interessant.
  2. Heide situationen.

Hans vil primært have noget feedback fra klubbens medlemmer inden et møde med Heides ledelse om vores fælles relationer. Årsager for denne drøftelse går primært på manglende opbagning til møderne, de er også dyre og for Heides vedkommende meget det samme (kegler og Wienerschnitzler).

Drøftelserne omkring Heide fortsatte under middagen, med den konklusion at et forventet deltagerantal på 20 er urealistisk, samt at lørdag som mødedato ikke vil fremme deltagerantallet, ligesom egenbetaling heller ikke vil være fremmende.

Klubmester serverede en særdeles fremragende menu med halv hummer efterfulgt af svinekæber i rødvinssauce og hvortil blev drukket velvalgte vine fra Østrig  og Toscana. Hvis nogen skulle være interesseret sidder sekretæren inde med en beskrivelse af vinene.

Kommende møder:

Skriv allerede nu to vigtige datoer i kalenderen og husk at invitere pigerne

5.oktober: Fælles spisemøde med Inner Wheel. Fokus på det at blive ældre – sammen.

7. december: Julemiddag – kirke – middag – hygge og underholdning

14. september: Ordinært møde med fokus på Herning som turistby

Samfundstjenesten har sat turistdirektør Søren Juul Baunsgaard i stævne, og vi vil få et indblik

i de planen man har for at få turismen i Herning til at blomstre.

Det foregår på Eyde kl. 18,30 og slutter med eftermøde.

21. september: Udemøde til Vestjyllands Kunstpavillon

Samfundstjenesten indbyder med Peder Kold som kunstkurator til at besøge Vestjyllands Kunstpavillon i Videbæk, der netop med støtte fra Real Dania og andre fonde har åbnet Arne Haugen Sørensen Museet, og hvor kunstneren har skænket 70 værket fra egen samling. Arne Haugen Sørensen er især kendt for noget af den ypperste kirkekunst.

Kørsel i egne biler. Aftal samkørsel

Klubben betaler entreen.

HUSK TILMELDING SENEST TIRSDAG, DEN 19. KL. 12 www.rotary.dk

28. september: Besøg hos Herning Vand

Erhvervstjenesten inviterer til besøg hos Herning Vand, Ålykkevej 5, hvor direktør Niels Møller Jensen (medlem i Herning Øst) vil vise rundt og orientere om den udvikling virksomheden har gennemgået de seneste år.

Vi mødes i virksomheden kl. 18,30

Nærmere info følger.

5. oktober: Fællesmøde med Inner Wheel med ledsagere.

Der er dømt hygge og god mad når klubmesteren i Inner Wheel står for menuen og klubmesteren i

Rotary står for drikkevarerne.

Og rundt om det hele har klubberne i fællesskab lavet aftale med Hans Lauge, Vejle (tidligere Herning dreng), der vil foredrage om det at blive gammel – sammen -, samt i billeder, musik og ord

give bud på ”Om livet er livet værd”

”Det eneste der afgør alder er nysgerrighed og forundringsevne”, siger Hans med et citat af Karen Blixen.

Hans Lauge er til enhver tid et multimenneske, der skriver bøger, laver musik, tegner, maler og holder kurser og foredrag om det at være skabende. Hans er desuden aktuel samfundsdebattør i programmerne ”Den sorte gryde” på P4 og trekanten og ”Prøv lie’ åhør”på TV Syd.

I vil ikke gå skuffet fra fællesmødet hverken når det gælder den åndenlige eller gastronomiske kulturelle oplevelse, der oveni krydres med sang og guitarspil.

Fat mor i hånden og meld jer gerne til så hurtigt som muligt og absolut senest tirsdag den 5. oktober kl. 12.

Priser er alt inklusive foredrag, menu, 2 gl. vin kr. 298,- per person. Hygge og dejligt samvær er helt gratis.

Vi ses på Eyde kl. 18,30