Ugebrev nr. 17

Sorø Rotary Klub – Ugebrev uge 47/2017. –Møde tirsdag den 21. november 2017:

Vi sang: ”Den sømand han må lide …”

Vi spiste: ”Valgflæsk” med persillesovs, pillekartofler og tre slag salater
til kaffen: Rugbrødslagkage med flødeskum

Gæster: Elvi (Past President’s ægtefælle), Camille (vor udvekslingsstudent)

Foredragsholder: Jerry Knuth

Tre Minutter: Udgik p.gr. af manglende fremmøde

Mødeprocent: 51 pct.

Vinlotteriet: Vundet af Annette Carlsen og Frank Madsen. – Til lykke!

Præsidenten markerede klubbens fødselsdag, idet det var 79 år siden, klubben blev chartret, hvorfor aftenen fik karakter af en hyggelig charterfest, som sikkert til næste år, hvor der er tale om jubilæum, vil blive festligholdt.
Præsidenten kunne desuden oplyse, at klubben den 27. februar får besøg af designeren Henrik Andersen, fra Scandinavian Design, ”Sofakompagniet”.

Præsidenten introducerede aftenens foredragsholder, Jerry Knuth, kollega fra Nilpeter, hvor han er industritekniker, og som – i sin fritid - med stort kendskab dyrker sin interesse for skotske whiskies, som han med stor indsigt berettede om. Først hvordan man fremstiller en ”Single Malt Whisky” gennem (1) Malting, (2)”Mashing”, (3)Fermentation, (4)Distilling, og endelig (5) ”Maturation”.
Dernæst præsenterede han os for to whiskies: En ”Highland Park 10 Yrs”, som fremstilles på Orkney-øerne i det allernordligste destilleri, og dernæst en original ”Aberlour” fra Speyside-distriktet, som holdt ikke mindre end 60,1%!

Der blev uddelt smagsprøver af begge mærker, og det var påfaldende at konstatere, hvor forskellig smagen kan være på to brands, som begge markedsføres under navnet ”Single Malt Whisky”.

Henad kl. 19:45 kunne præsidenten som tak overrække vor gæst tre flasker rødvin med en mere beskeden alkoholprocent, - hvorefter vi alle måtte hjem og deltage i stemmeoptællingen fra kommunal- og regionsvalget, som jo fandt sted samme dag.

Ref.: Niels Henriksen