Indsendt af Peter Pade den 1.10.2017

Fødselsdage:
Aftenens sang: Ingen var udemøde

Dagens program;

Herning Vand er en virksomhed, som har været gennem en spændende udvikling, siden selskabet blev udskilt som et aktieselskab i 2010.
Direktør Niels Møller Jensen (er medlem af Herning Øst) fortæller på denne aften om selskabets strategi, indsatser og resultater hos Herning Vand. Selskabet er nomineret til at modtage DI Prisen 2017. Mødet begynder kl. 18.30 og kører ca. 1 time. Herefter sandwich og et glas vin/øl/vand. Vi slutter ca. 20.15

Da Hans er fraværende overtages Præsidentembedet af Søren Thygesen, som takker vores vært Niels Møller Jensen for at vi må komme på besøg og se hans virksomhed. Niels Møller jensen takker og overtager orde. Han starter med at ridse dagens program op.

-Rundvisning
Vores vært viser rundt og sætter os ind i hvorledes alt drejer sig om deres strategi som kan bl.a ses ved indgangen. Den
Denne strategi er must at alle ansatte kan. Den består af 7 punkter, som er;

1. VI SIKRER SUNDT VAND
TRYGHED FOR LEVERING
Vi sikrer, at du altid har rent vand i hanen, og at du altid kan komme af med dit spildevand. TRYGHED FOR SUNDHED

Vi sikrer, at det vand du drikker, er rent – og sundt. 2. AMBITION

Vores kunder ser os som en kompetent og effektiv leverandør. 3.VISION

Vi efterlader ingen regning til eftertiden. 4. VÆRDIER

Ansvarlighed Troværdighed Helhed Samarbejde

5. MÅLSÆTNING 2020

Den pris vi betaler i 2020 er 20 % lavere end den bæredygtige pris i 2012 Vi har en solid position i forhold til strukturudviklingen i branchen.

FORRETNINGSPRINCIPPER
Vi er åbne udadtil og indadtil
Vi tænker miljø, i alt hvad vi gør

1. Vi er ydmyge overfor vores monopol

Vi overholder gældende lovkrav

2. KONKURRENCE PARAMETRE

Kvalitet af leveret og udledt vand Service
    Pris

Under rundvisningen, i huset fik vi en gennemgang hvor meget virksomheden har vokset og vil evt. vokse yderligere. De havde før i tiden bl.a. brugt mange penge på konsulentbistand fra forskellige rådgivende ingeniører, men nu var der ansat 3 ingeniører som beregnede projekter og andet selv og derved sparede de penge som så kunne bruges på andre ting.

Niels fortalte og lagde stor vægt på at de er en monopol virksomhed, og derfor vil der altid være store krav til en sådan virksomhed fra kunder og politiker. Han lagde meget vægt på at de havde for indeværende 10-15 millioner op til max pris på vand om året. En af de nyeste ændringer var at skat hidtil havde stået for inddrivelse af restancer. Dette betød at Herning Vand havde store summer stående som restancer. Men i det sidste års tid har de selv fået lov til at opdrive restancer og det har hjulpet betydeligt på mængden af restancer. Herning Vand har visioner om at vokse og pt. ser de på om og hvem de eventuelt skal fusionere med. Virksomheden drives nu med en positiv set up hvor alle prøver på at arbejde henimod at gøre alle kunder tilfredse både hvad angår pris men i det hele taget at deres strategi bliver ført ud i livet.

Af tekniske ting kunne Niels oplyse at de har 14 renseanlæg fordelt udover hele kommunen med 180 pumpestationer. De bruger lige nu 10 millioner om året på at lave vandforsyning til nye grunde, men det på sigt skal være op imod 20 millioner.

-. Gennemgang af virksomheden fortid, nutid og fremtid med mulighed for at stille spørgsmål

Dernæst gennemgik Niels mere specifikt hvad de enkelte punkter i deres strategiplan gik ud på og hvad de vil betyde i fremtiden.
Der var mange spørgsmål fra salen, som gik meget på pris på vand contra pris på at komme af med vand. Har vi vand nok og til det kunne Niels fortælle at man i Danmark har rigeligt med rent drikkevand og vi ikke løber tør for det foreløbig. Pesticider er et problem nu men dertil kunne Niels oplyse om en ny teknik som baseret på bakterier kan fjerne pesticid rester fra drikkevandet.

Til sidst stod den på
2. Sandwich og vand til, eller øl og vin.

Midlertidig Præsident Søren Thygesen takkede vores vært for et godt møde, hvor han fik overdraget en gave som bestod af en meget stor flaske vin. Dernæst blev der spist Sandwich drukket øl og vand og hygget til mødet var slut ca. Kl. 20.30

Der skal desuden lyde en tak til Ole Damgaard for et godt møde og Søren Thygesen for at hjælpe til med at afvikle en rigtig god Rotary aften.