TAK! – jeg er blevet et helt andet menneske!

Indsendt af Bodil Fogh Hansen den 13.5.2018
Tirsdag d. 1. maj 2018 kom vores udvekslingsstudent, Melissa, til klubmøde og fortalte om sit ophold i Danmark. Hun havde forberedt et flot oplæg på dansk, suppleret med billeder fra mange af de fantastiske oplevelser hun har haft indtil nu

Melissa fortalte levende om sit ophold, og sine tanker om Danmark inden hun kom hertil.

Melissa bliver modtaget i lufthavnenHun havde forventet en kold og lukket befolkning, og var overvældet af den store og varme modtagelse i Københavns Lufthavn, da hun ankom i august sidste år. Der blev hun modtaget af værtsfamilierne og Ungdomsudvalget, der stod med flag og banner og ventede spændt!

Kulden og mørket

Koldt blev det dog, da temperaturen faldt i efteråret, og i oktober var hun sikker på, at det ikke kunne blive koldere. Men det kunne det som bekendt! Faktisk har hun aldrig haft det så koldt, og har slet ikke kunne få varmen hele vinteren! Kulden har dog ikke slået hende ud, og hun har om noget bevaret sin skønne humør og nysgerrighed.

Særligt har hun nydt de mørke eftermiddage og aftener i efteråret og vinteren med lysene, der tændes rundt i gader og huse. Hun har elsket julehyggen og de danske traditioner, som hun er blevet introduceret til.

4 værtsfamilier har nydt godt af Melissas selskab

Melissa har boet ved 4 forskellige familier, siden hun kom. De første to uger hos Bo og Dorthe Frahm og dernæst hos Lærke og Søren indtil jul. Fra jul og til påske boede hun hos Vibeke og Peter Henriksen (som ikke er medlemmer af klubben), og her til slut hos Hanna og Jens Feddersen.

Bo, Hanna og Søren fortalte om at være værtsfamilie. Bo, som lagde hus til de første to uger, fortalte, hvordan han havde lært Melissa nogle af de grundlæggende ting om Danmark og dansk kultur og bl.a. introducerede hende til det, at vi i Danmark kommer til tiden. Melissa var meget imponeret over, at man faktisk kommer kl. 18, når man var inviteret til kl. 18 og på trods af, at det tog lidt tilvænning lærte hun det hurtigt!

Søren fortalte, hvordan det har været at have Melissa boende og blive en del af deres familie. Hun har passet godt ind sammen med Sigrid og Sara, der stadig bor hjemme, og de har nydt at opleve Danmark igen, sammen med Melissa, der har en forkærlighed for gamle slotte og borge.

Hanna, som er sidste værtsfamilie, fortalte også om sin oplevelse. Hun fortalte, at det har været utroligt nemt og en stor fornøjelse at være værtsfamilie, og ingen hindring, ikke at have hjemmeboende børn. Hanna og Melissa har siden Melissa kom til Danmark mødtes ofte og praktiseret dansk, og Hanna var også behjælpelig med nogle af de svære danske ord som f.eks. ’regering’.

Til slut fortalte Jette overordnet om Rotarys udvekslingsprogram og hvilken forskel det gør både for dem, vi sender ud, og for dem, der kommer til Danmark. Vi forventer at modtage en udvekslingsstudent igen i 2019/20, og håber igen at klubben vil bakke op om det.

Jeg er blevet et andet menneske!

Melissas foredrag kan læses i det vedhæftede, hvor hun fortæller om de mange gode oplevelser hun har haft. Også vedhæftet er hendes PowerPoint præsentation med mange flotte billeder fra forskellige ture, hun har været på med både værtsfamilierne og andre Rotarianere fra klubben.

Selv siger hun, at det har været en kæmpe oplevelse at komme til Danmark og blive en del af vores kultur. Hun fortæller hun har lært meget – dog ikke at cykle! – og føler, at hun er blevet et helt andet menneske.

Melissa lærer aldrig at cykle

Melissa fortsætter i det, der svarer til gymnasiet, når hun kommer hjem til Mexico, og hun tænker, at det vil kræve lidt tilvænning ikke længere at have friheden til at tage bus og gå rundt i byen, som hun har nydt her i Danmark.

Melissa blev spurgt om hendes forældre har savnet hende. JA!, svarede hun, men jeg har ikke savnet dem ligeså meget, fordi jeg har haft det SÅ rart!

Melissa får stor applaus for sit oplæg

Vi siger farvel til Melissa 13. juni

Melissa drager på 2 ugers Eurotrip for alle udvekslingsstudenter i d. 22. maj. D. 13. juni går turen atter tilbage til Mexico og alle opfordres til at komme med ud i lufthavnen og vinke farvel, når hun flyver kl. 06.30!

Melissas manuskript kan læses her.

Melissa præsentation kan læses ved at klikke her