Sommer Camp i Qaanaaq Nordøstgrønland, 2017

Indsendt af Bodil Fogh Hansen den 20.12.2016
I sommeren 2017 støttede Frederiksberg-Mariendal Rotary Klub i samarbejde med Foreningen Grønlandske Børn en sommercamp for børn og unge i Qaanaaq.

I sommeren 2017 støttede Frederiksberg-Mariendal Rotary Klub, at Foreningen Grønlandske Børn kan afholde en sommercamp for børn og unge i Qaanaaq.

Med stort arbejde fra Birte Jexen (støttet af Grønland & Foundation udvalget) er det lykkes at skaffe støtte til ca. 1/3 af sommercampens omkostninger. Resten af den nødvendige finansiering er skaffet af Foreningen Grønlandske Børn.

------------------------------

Med sommercampen vil frivillige fra hele verden inspirere byens børn og unge til andre måder at leve, være, tale og se ud på gennem en verden af kreative, udfordrende og sjove aktiviteter.

Der vil være mentalt og fysisk udfordrende aktiviteter, som træner børnenes balance, styrke, fart, finmotorik, sprog og hukommelse gennem sport, musik og kreativt arbejde.

Formålet er, at børnene gennem en aktiv sommer får mulighed for at afprøve og udvikle nye kompetencer, udvikle sig personligt og opbygge nye relationer.

Kort over GrønlandQaanaaq ligger i det nordligste Grønland på 77 grader nord og har 656 indbyggere. I byen bor 187 børn i alderen 0-18 år.

Qaanaaq ligger isoleret med den amerikanske base Thule Air Base/Pituffik som nærmeste nabo ca. 100 km væk, hvorefter nærmeste by er Upernavik ca. 650 km. mod syd.   Flybilletter til byen er dyre, hvorfor kun få lokale kommer ud og kun få turister kommer ind.

Denne isolation afspejler sig blandt andet i børnenes manglende sprogegenskaber.

Børn og unge i Qaanaaq savner generelt aktiviteter og udfordringer året igennem, men om sommeren er byen præget af mere stilstand end sædvanligt. Mange børn bliver overladt til sig selv og vender op og ned på nat og dag, fordi det er lyst døgnet rundt om sommeren.

I kedsomhed driver børnene larmende rundt og bedriver hærværk til gene for andre af byens indbyggere.

I 2014 blev der med stor succes afholdt en sommercamp i Qaanaaq arrangeret af Foreningen Grønlandske Børn.  Henover denne sommer deltog i alt 130 børn. Herudover deltog byens voksne engageret i lørdagsarrangementer for hele byen.

Siden den første camp i 2014 har det været et meget stort ønske og behov fra byen, at der blev afholdt endnu en sommercamp.

Målet i 2017 er, at Frederiksberg-Mariendal Rotary Klub og Foreningen Grønlandske Børn i fællesskab får Qaanaaqs børn og unge til at tale sammen på både dansk, grønlandsk og engelsk!

Sommercampen vil på en og samme gang være en sommer fuld af aktiviteter og en måde at invitere verdens mangfoldigheder indenfor og dermed give byens børn og unge et sjældent indblik i mulighederne i den omkringliggende verden.

Tidligere sommer camp på stranden