Ry Rotary klub fik besøg af biskoppen

Indsendt af Leif Fritsdal den 7.2.2016
Ry Rotary klub fik besøg af biskoppen. Biskop Henrik Wigh-Poulsen fra Aarhus Stift havde lagt vejen forbi Ry Rotary klub, hvor et tætpakket klublokale med medlemmer og gæster fik et helt særligt indblik i biskoppens arbejdet som øverste gejstlige chef.

Folkekirken er det stærkeste
      udtryk for vores civilsamfund

Citat Henrik Wigh-Poulsen

Biskop Henrik Wigh-Poulsen gav et levende indblik i sit nye embede, da han besøgte Ry Rotary klub onsdag den 11. februar. Wigh-Poulsen blev indsat som biskop i Aarhus Stift den 6 september 2015 Foto Leif Fritsdal

Et embede med mange udfordringer

Alle Ry-klubbens rotarianere, som havde mulighed for det, var mødt op sammen med mange indbudte gæster fra nær og fjern. De fik et spændende indblik i biskoppens første 5 embedsmåneder og hvilke udfordringer den nye biskop ser forude.

Direkte TV transmission

Indsættelsen i Aarhus Domkirke tilbage i september 2015 var ved at udvikle sig til en kamp mellem TV stationerne, hvor DR normalt altid har dækket bispeindvielser. Men heldigvis blev de 2 konkurrende TV stationer enige, og det er altid sjovt at gense hele seancen, når man kommer hjem, fortalte Wigh-Poulsen.

Ry Ugeavis bragte en flot omtale af biskoppens besøg i Ry Rotary klub. Ry Ugeavis ligger som digital udgave på nettet.

Oldemor fødte 23 børn

Den nye biskop kommer fra Djursland og det betyder, at rigtig mange derfra gerne vil have besøg og snakke gamle dage. Biskoppens oldemor kommer fra Seem ved Mariager og skulle efter sigende have fået 23 børn, så teoretisk burde der her være rigtig mange, han kunne være i familie med. Læs også: Ry Ugeavis

Mødet med de unge præster

De første måneder havde gjordt et stort indtryk på biskoppen. Især mødet med mange af de unge præster var meget lærerigt. Mange af de ældre præster er på vej til pensionering, og derfor mener Wigh-Poulsen, at man går en præstemangel i møde, fordi der ikke uddannes nok nye præster.  Biskoppen fortalte om de unge præsters syn på, fordan de så deres præstekald, hvad der var attraktive embeder, og hvordan de gerne ville løse tingene i fælleskab.

Men kirken er ikke døende. Det indtryk kunne man godt have haft for nogle år siden. Men sådan er det bestemt ikke. Her kommer traditioner og kulturen ind i billedet. Befolkningen bombarderes med mange dårlige nyheder, og den har brug for et "helle". Det kan folkekirken give.

Rotary i Danmark arbejder sammen med Røde Kors og Folkekirkens Asylsamarbejde i forbindelse med en landsdækkende koncert-tour fra 25. til 29. februar. Et samarbejde, som også glædede biskoppen, som fik orienteringen før sit foredrag i Ry klubben.

Eksplosiv befolkningstilgang

En andet ting, som biskoppen havde lagt mærke til, er at Aarhus oplever en eksplosiv befolkningstilgang med mange tilflyttere. Det kræver tilpasning for der kommer ikke flere præster eller bevillinger. Den udfordring skulle gerne løses og gå op, og derfor var der nu startet et projekt "kirken i byen" i lighed med "kirken på landet".

Et møde med flygtningene
Efter foredraget var der spørgetid og emner, som hvordan ser kirken på de mange, der har en anden tro og kultur end os, blev bragt op. Hvordan løser man nøden og bistand og hvordan forholder kirken sig til de hjemløse. Biskoppen gav eksempler på, hvordan et sogn havde tage imod flygtninge og kom i spørgerunden med mange svar og understrede, at "folkekirken er det stærkeste udtryk for vores civilsamfund".

Den nye biskop kommer forøvrigt fra en stilling som provst på Fyn.

Husk at Rotary også findes på Facebook.

Artiklen er skrevet af Leif Fritsdal
med gode noter fra klubbens sekretær Charlotte Thy