Ungdoms Camp "National Park Thy - Outdoor and Wildlife" 2023

Indsendt af Annette Hjerrild Kjellerup den 9.11.2023
Ungdoms Camp "National Park Thy - Outdoor and Wildlife" i Perioden fra 16. juli 2023 til 29. juli 2023.
Samarbejde med
Thisted Rotary Klub
Hanstholm Rotary Klub
Sydthy Rotary Klub
Nykøbing Mors Rotary Klub
Thisted InnerWheel Klub

Rotary klubberne i Thy og på Mors samt Thisted Inner Wheel har i sommer gennemført ungdomslejren ”Camp Thy Nationalpark” for 23 unge fra 16 forskellige lande med temaet ”outdoor and wildlife”.

Det er første gang, der er afholdt en Rotary ungdomslejr i Thy, og det har været en lang proces for de involverede klubber. Planerne opstod nemlig i 2019, og det var meningen at afvikle lejren i 2021. Men Covid-19 kom i vejen, og alle gode planer måtte sættes på stand-by flere gange. I 2022 var der kommet ro på verden, og der blev sendt indbydelser til camp’en ud i januar 2023.

De unge boede den første uge to og to hos værtsfamilier i Nykøbing, Sydthy, Hanstholm og Thisted, og den sidste uge boede de alle sammen i en spejderhytte.

Deltagerne hørte om alternativ energi og så testcentret for vindmøller, og de besøgte tre landbrug. De havde også en vildtdag, hvor de hørte, smagte og oplevede skoven, og de oplevede stemningen på Hanstholm Fiskeauktion. De blev også udfordret med rappelling fra siloen i Doverodde og at gå på line over en sø, stå på wakeboard ved Thisted og surfe på Vandet Sø. Endelig gik de to gange 15 kilometer – en dag i regn og rusk, den anden i sol og sommervejr.

Camp’en sluttede af med en fint måltid for de unge og alle værtsfamilier.

Det var en rigtig positiv oplevelse, både for de unge, men også for de mange klubmedlemmer, der gik aktivt ind i projektet og fik nye bekendtskaber og relationer på tværs af klubberne.