Taylers første 8 måneder i Dragør Rotary Klub

Indsendt af Bent Christensen den 25.4.2023
På Rotary mødet den 20 april 2023 fortalte vores udvekslingsstudent Tayler Lynn Dickens om sine oplevelser i de første 8 måneder i Danmark, fra september 2022 til Påske 2023
Tayler har haft mange mange oplevelser og berettede meget flot og engageret herom.
DET VAR SÅ FINT.
For de der ikke oplevede Tayler den 20, april. er hele beretningen gengivet nedenfor, og de tilhørende billeder er samlet i billedgalleriet.

Min Danmark

DRAGØR I min første uge i Danmark boede jeg hos Mette i Dragør. Mette gav mig en tour, og viste mig rundt. Hun viste mig broen til Sverige og vi gik en tur ved vandet. En af aftenerne tog vi ud og svømme med hendes mand Michael i havet. Efter det fik vi pizza og sad på kajen og spiste det. Vi gav også ænderne resterne af vores pizza-skorper. Jeg så også svanerne i Dragør, hvilket var vildt fordi jeg aldrig havde set en svane før i mit liv.

INTRO CAMP Efter min uge med Mette blev jeg taget med på en lejr for alle udvekslingsstudenterne i Danmark. Der var over 100 udvekslingsstuderende fra alle mulige forskellige dele af verden. Vi tilbragte 3 dage sammen og lærte om Danmark, dansk kultur, dansk mad og nyttige ting til vores udveksling. Vi lærte den danske polka og havde mulighed for at spille forskellige lege og svømme. Jeg fik også mulighed for at blive gode venner med nogle af de andre udvekslingsstudenter. Jeg mødte en af mine bedste venner Martina på lejren, som er fra Italien, samt en gruppe af udvekslingsvenner. På den første dag tog vi masser og masser af billeder af alle med deres flag fra alle de forskellige lande. Jeg er meget taknemmelig for at jeg har alle de billeder at se tilbage på, og selv i dag tænker jeg stadig tilbage og husker alle de gode ting ;) Min Første Familie Efter min uge med mette og min introlejr var det endelig tid til at flytte ind hos min første værtsfamilie. Jeg vidste det ikke på det tidspunkt, men de ville blive min familie de næste seks måneder. De bød mig velkommen i deres hjem, da deres søn Bertil var ved at forberede sig til at tage på udveksling til Mexico. Den første måned bestod mest af at lære deres måder at være en familie på og finde ud af, hvor jeg passede ind. De var alle sammen så søde og meget imødekommende. En perfekt velkomst til Danmark.

SKOLE I løbet af min første måned begyndte jeg også i skole. Min første uge i skolen var skræmmende, men jeg blev straks mødt af en meget rar gruppe mennesker i min klasse. Jeg fik hurtigt venner, og jeg er stadig venner med dem den dag i dag. Min skole er meget større end den derhjemme, og jeg elsker den. Det tog mig lidt tid at vænne mig til, hvordan klasseskemaet fungerede, men jeg er kommet til at elske det danske skolesystem helt og aldeles. Aflyste timer blev hurtigt til noget, som jeg hele tiden glæder mig til.

CHRISTANIA MED ROTARY I løbet af min første måned i Danmark tog Rotary mig og de andre udvekslingsstuderende med på en rundvisning i Christiania. Jeg fik et indblik i en helt anden slags verden. De andre udvekslingsstuderende og jeg blev overrasket over al den kunst og natur, der var indenfor. Fra hvad jeg havde hørt fra forskellige mennesker, var Christiania bare et sted, hvor folk kunne købe stoffer, men under min rundvisning gik det op for mig, at det var så meget mere end det. Det er et helt, velfungerende fællesskab, som virker meget hjælpsomt over for hinanden. Jeg nød virkelig alle de butikker, der var der, og jeg endte endda med at få et net med.

THY I begyndelsen af september tog min klasse på en tur til det kolde Hawaii, hvor vi tilbragte tre dage med forskellige udendørsaktiviteter, herunder mountainbiking, bodysurfing, paddleboarding og vandreture. Under vores ophold der var vejret ikke det bedste, men det afholdt ikke USA fra at gå i vandet flere gange den sidste dag, vi var der, brugte vi dagen på at body surfe. vi red på bølgerne med en redningsvest, og når vi følte os trygge, tog vi redningsvesten af. i starten var jeg ikke særlig begejstret for at tage på turen, fordi jeg troede, at vejret ville være så dårligt, at det ikke ville være sjovt, men selv med det dårlige og kolde vejr havde vi det stadig sjovt, og det var en god oplevelse for min klasse at knytte bånd med.

ROTARY RUN Rotary afholdt en løbe/gå- fundraiser som mig og nogle af de andre udvekslingsstudenter var med til. Jeg brugte dagen på at gå og snakke med forskellige rotary-medlemmer og på at lære om deres liv i Rotary

KUNST MUSEUM I min billedkunstklasse brugte vi noget tid på et kunstmuseum på at analysere forskellige kunstværker. Vi fik til opgave at genskabe nogle af kunstværkerne enten i form af maleri eller skulptur med udgangspunkt i de værker, der var udstillet på museet. Jeg valgte at lave maleriform, hvilket du kan se et eksempel på her. Vi brugte ca. 4 eller 5 timer på museet til at tegne, tage billeder og lære ting af de ansatte på museet.

MIN FØDSELSDAG I slutningen af september fyldte jeg 16 år! Min værtsfamilie vækkede mig med sang om morgenen og havde lavet en traditionel dansk morgenmad til mig, da jeg gik nedenunder. Senere på dagen tog de mig med til en amerikansk diner, hvor jeg fik en hamburger og fritter og en milkshake. Som en ægte amerikaner dyppede jeg mine fritter i min milkshake, hvilket min værtsfamilie syntes var meget mærkeligt, men det smager så godt. Jeg introducerede også min værtsfamilie til RootBeer, som er en slags amerikansk sodavand, de sagde, at det smagte som tandpasta, men det er løgn.

ESBJERG I begyndelsen af måneden tog jeg sammen med min værtssøster Katinka og hendes kusine Astrid til Esbjerg for at besøge deres mormor. Vi tog den meget lange togtur for at bo hos hende i weekenden. Hun tog os med ud for at få varm chokolade og udforske byen. Jeg fandt endda en amerikansk slikbutik, hvor jeg fandt nogle ting, som jeg ikke havde set, siden jeg kom til Danmark. En af de dage, vi var der, tog hun os med til stranden, og vi havde en dejlig gåtur med udsigt over havet, hvor vi så de tre store statuer af mænd sidde. Desværre endte jeg med at blive syg, så vi måtte slutte vores tur tidligt, men det var meget rart at se en anden del af Danmark.

TIVOLI Jeg var i Tivoli for første gang med min veninde tara fra skolen. Vi fik set halloweenudstillingen, mens vi var der, og vi prøvede nogle af forlystelserne.

HOLBÆK GET TOGETHER Den sidste weekend i oktober var jeg sammen med alle de andre udvekslingsstuderende i Holbæk. Vi brugte det meste af den tid, jeg var der, på at hænge ud, men der var også nogle aktiviteter. En af dagene fik vi lov til at forlade den skole, hvor vi boede, og udforske byen. Den var meget sød og meget smuk. Alle bladene var i gang med at skifte farve, så det gjorde det endnu smukkere. Den næste aften havde vi en halloweenfest og en kostume-konkurrence. Den person, der vandt konkurrencen, var en dreng fra Italien, som var klædt ud som en fed amerikaner. Jeg synes, at hans kostume blev meget præcist. Det var sidste gang, vi alle skulle være sammen, så vi var alle ret triste ved turens afslutning, og der var mange tårer fra alle.

100 DAG Den 14. november fejrede jeg min 100. dag i Danmark. Min veninde Tara, som også fejrede sin 100. dag, og jeg lavede en kage med Shrek-tema og talte om alle de ting, vi savnede, og om alle de nye ting, vi har opdaget, mens vi har været i Danmark.

THANKSGIVING Rotary arrangerede en thanksgiving-fest for udvekslingsstudenterne. De lavede traditionel amerikansk thanksgiving-mad, som bestod af majsbrød, kalkun, grønne bønner, brød og fyld. Efter middagen var der endda græskartærte til dessert. Efter det var der også et talentshow arrangeret af udvekslingsstudenterne, og der blev danset og sunget. Jeg dansede en dans, som jeg havde lært derhjemme. Jeg havde ikke den rigtige slags sko, så jeg måtte tape mønter på bunden af mine sko.

KRONBORG Rotary tog udvekslingsstudenterne i det københavnske distrikt med til Kronborg slot. Vi blev taget med på en rundvisning af området og slottet. Min yndlingsdel var at danse i den store sal. Mig og min veninde Martina fra Rotary var klædt ud som konge og dronning og løb rundt på slottet og kiggede på alle de seje ting, der var der. Jeg var også i biografen for at se en film med nogle af mine venner fra mit gymnasium.

JULE MARKET Jeg deltog i julemarkedet i Dragør i Rotary-standen. Jeg arbejdede to dage i standen og hjalp små børn med at fange fisk og få præmier. Det var meget rart at se folk komme ud, og jeg så endda nogle andre udvekslingsstuderende, mens jeg var der. Jeg kunne også gå rundt på markedet, og det var meget fedt at se alle de forskellige slags ting, som folk solgte.

LUCIA Under Lucia tog jeg sammen med en ven ud for at se folk sejle i kajak ned ad søerne i københavn. Det var meget smukt at se alle kajakkerne oplyst og se havnen oplyst. Det var også rigtig sjovt at høre alle synge, da de nåede Nyhavn.

OPERAEN Jeg var i operahuset og se west-side story med min første værtsfamilie. Selvom de snakkede dansk i showet, kunne jeg forstå meget af det og huske det fra den engelske version, og det var meget interessant at se det i et andet land, på dansk.

CHRISTMAS Min jul så lidt anderledes ud end normale juleaftener. Desværre var min værtsfamilie og jeg alle sammen syge, så vi lavede ikke de fleste af de juletraditioner, som jeg havde hørt om. Det var dog stadig rigtig rigtig hyggeligt. Min far lavede en rigtig god julemiddag til os, og alle kom ud af deres værelser for første gang den dag. Vi spiste og åbnede gaver på sofaen. Derefter faldt vi alle i søvn på sofaen, mens vi så Love Actually. Selv om det ikke var en traditionel jul, var det en af de bedste juleaftener, jeg har haft. Desværre har jeg på grund af alt dette ingen billeder, så I må bare tage mit ord for det.

NYTÅR I TIVOLI  Til nytår var jeg sammen med min veninde Martina og min familie i Tivoli, hvor vi så fyrværkeriet på lang afstand. Det var stadig så smukt, og jeg havde aldrig set noget lignende før. Tivoli havde en masse lys indenfor og vi tog endda på nogle af forlystelserne, mens vi gik rundt, selvom vi mest bare kiggede på alle de smukke ting.

CHRISTIANSBORG I januar var jeg i Christiansborg. Det er en gammel borg hvor alle politikerne sidder og tager beslutninger. Vi så ikke nogen politikere, hvilket ikke var godt, men det var alligevel en sjov tur og der var mange flotte gamle malerier på væggene, som vi kiggede på i lang tid.

VINTER FERIE I vinterferien skiftede jeg for første gang værtsfamilie. På min sidste dag i min gamle værtsfamilie lavede jeg amerikanske pandekager med blåbær i. De blev delt med min nye værtsfamilie, min gamle værtsfamilie og Mette. Vi fik endda facetimet med mine forældre derhjemme, og jeg fik lov til at vise dem både Mette og min nye værtsfamilie.

STACY'S DINER Min nye værtsfamilie tog mig med til en anden amerikansk restaurant med amerikansk tema, Stacy's i Køge. De har amerikanske nummerplader på væggene, og jeg fandt 3 nummerplader fra Oregon. En del af deres restaurant var lavet af en skolebus, der var kommet hele vejen fra Amerika og var blevet malet blå. I ferien så jeg også havnen i Køge og min værtsfars båd.

LOUISIANA I begyndelsen af april tog min sprogskole nogle af udvekslingsstudenterne med til Louisiana. Jeg tror, at det var et af mine yndlingsmuseums, som jeg har været på. Jeg var vild med, hvor interaktivt det var. Lysrummet var en af mine yndlingsudstillinger. Selv om der var en meget lang kø, var det det værd at se det smukke lysshow, og jeg mødte to andre mennesker fra Amerika, mens jeg ventede. De havde faktisk en datter, der var på udveksling med Rotary til Spanien. Jeg nød også børnenes del af museet, og jeg fik endda lov til at sætte mit navn op på legovæggen. Jeg vil helt sikkert tilbage dertil, før jeg rejser.

DUBLIN Min klasserejse gik til Dublin i Irland, og vi tilbragte 4 dage i hjertet af Dublin. Den første dag tog vi til Irish Immigration Museum (EPIC) og lærte alt om, hvordan irerne immigrerede til steder i hele verden. Det var et meget interaktivt museum, og man fik et pas i starten som man skulle stemple, mens man gik ind i hvert enkelt rum. Den følgende dag tog vi til National Gallery of ireland og så nogle originale værker af monet. Vi blev taget med på en rundvisning og lærte baggrunden for nogle af de mest berømte kunstnere, der er kommet ud af Irland. Den tredje dag var vi på Trinity College og så deres samling af kunstværker og Kells bog, som er et originalt vidnesbyrd om, hvordan kristendommen var i Irland i middelalderen. Den sidste dag var vi fri til at udforske forskellige dele af byen, men vi skulle interviewe forskellige irere til en artikel, som vi skulle skrive om vores rejse til Irland. Min partner og jeg interviewede to forskellige par om, hvad de syntes om den irske kultur. Det var meget interessant at tale med to forskellige mennesker, for selv om de var fra det samme sted, havde de stadig forskellige synspunkter på, hvad de mente var irsk, og hvad de ikke mente var irsk. Den sidste aften, vi var der, tog vores lærere os med til middag på en rigtig irsk pub, hvor der blev serveret traditionel irsk mad. Det var en meget sjov tur, og det var virkelig dejligt at tilbringe tid sammen med mine venner.

PÅSKE I den første del af påskeferien tog min værtsfamilie og jeg til Jylland. Jeg kunne se min ven Jeremy, som er fra samme distrikt som mig og er på udveksling i Vejle. Jeg havde ikke set ham siden Holbæk get together i oktober. Vi brugte det meste af den tid, jeg var der, på at tale om alle de ting, vi savnede ved Amerika. Efter en dag med ham tog min værtssøster og mor og jeg på vinterbadning. Vandet var omkring 6 grader og så så så koldt. Men det var sååååååååååå sjovt. Derefter tog vi til Randers Regnskov. Det var så fedt, og jeg har aldrig været et sted, hvor dyrene bare er ude med dig. Jeg fik set så mange aber, og en kom endda hen til mig. Dyrene virkede slet ikke til at være bange for mennesker, hvilket var virkelig fedt. Det var også så dejligt at være et sted, hvor det var varmt. Det var en meget tiltrængt afveksling til den kolde danske vådhed.