Indsendt af Bent Christensen den 29.11.2021
Skoleiværksætteri for Dragør skolers sjetteklasser.
Det er nu 3. gang vi har afviklet skoleiværksætterkonkurrencen på Dragørs tre skoler
Vi startede i 2019 som en spinoff fra voksenkonkurrencen

Claus Arboe gav en introduktion og en status på årets konkurrence:

Elevernes udbytte i samarbejdet med Rotary og lokale iværksættere er meget givtigt, da de oplever, at de bliver taget seriøst og at det ikke bare er de almindelige voksne, der deltager i undervisningen. Kommunen og skolerne sætter pris på det positive samarbejde med Rotary, både ift. deres deltagelse, men også de input det giver eleverne

Stine Groth fortalte levende og engageret om samarbejdet mellem skole og Dragør Rotary.

Om den inspiration der lå i samarbejdet med Rotary.  Vise eleverne at der er andre muligheder end den gymnasiale. Hvordan man kan skabe forandring. Se hvordan aktiviteten viser andre døre end den boglige. Se hvordan elever blomstre på en hel ny måde, gennem at understøtte ikke kun boglige elever.  Skabe grupper, definere opgaver, skabe løsninger, som kan overføres til projekter.

Stine påpegede vigtigheden af at eleverne i processen møder personer fra Rotary, mennesker med anden baggrund og erfaring end eleverne er vant til i skolen og det kunne måske være en god ide i fremtiden at møde flere Rotarianer i forløbet og trække på deres erfaring og kompetencer.

I den efterfølgende spørgerunde blev det foreslået, at der kunne etableres ”mentorinvolvering” på semifinaleniveau. Flere rotarianere tilkendegav ved håndsoprækning, at de var villige til at medvirke i en sådan aktivitet.

Skoleporkalen har fået indgraveret vinderne for 2021, og Stine optog sig at tilbagelevere den til Nordstrandskolen. Pokalen blev nemlig i år vundet af 6C's Mille, Ingrid, Naia, Julia og Aya, der præsenterede den nye App, der skulle få folk i Dragør ud og samtidig motiveret il at lære mere om vor by.