Indsendt af Torben Folmer Bech den 16.5.2022

Bygningen til jordemødrene

Projektet er i samarbejde med Gaba Rotary Club, Kampala.

Michael, Stefan og Henrik besøgte fødeklinikken i april 2022. Herefter gik projektet i gang med først at istandsætte bygningen til jordemødrene med midlerne fra District Grant på DKK 61.000, der kommer fra Rotary Foundation, Hjælpefonden og vores klub.

Der er tilknyttet to jordemødre, som bor langt væk. De udstationeres på skift i 60 dage ad gangen på fødeklinikken. Lønnen er ca. 100 dollars.

Første step var udskiftning af et utæt tag. Da det nye tag skulle op, viste det sig, at de bærende vægge var bygget af mursten, der ikke var brændte. Derfor var det nødvendigt at pille væggene ned og mure nye op.

I huset bliver der lavet værelser, køkken og badeværelser, så der kan bo to på samme tid.

På tre uger har de fået sat nye vægge op og lagt nyt ståltag.

Huset ser allerede fint ud. Det er svært at sige, hvad hele byggeriet vil komme til at koste – kommer der andre overraskelser?