Indsendt af Torben Folmer Bech den 16.5.2022
Kyebe Sundhedscenter ligger i nærheden af Rakai

Sundhedscenteret blev bygget i 1960 med fokus på familieplanlægning og fødeafdeling.

Under krigen mellem Uganda og Tanzania i 1978/79 blev centeret plyndret af tanzaniske tropper.

Siden har det kun fået meget små og utilstrækkelige tilskud.

Sundhedscenteret er det eneste i et område med dårlig infrastruktur og en befolkning på over 25.000.

Huset blev indrettet med en fødeafdeling til 15 kvinder og et undervisningslokale. Derudover en toiletbygning og et lille hus til jordemødrene. Ingen af disse bygninger er i brug i dag på grund af manglende renovering.

Mange kvinder, der kommer for at føde, bliver bange, når de ser afdelingen. De går hjem igen til deres lerhytte, hvor de foretrækker at føde med hjælp fra den lokale ”læge” (heksedoktor). Dette forøger børnedødeligheden i området!

Det er et stort ønske at få hjælp med renoveringen af centerets bygninger, primært taget, som er utæt, hvilket forårsager ødelæggelse af loft, gulv og udstyr.

District Grant

Klubmedlemmerne blev enige om at støtte projektet med et District Grant på DKK 61.000.