Indsendt af Asbjørn Isaksen den 30.11.2020
Sæby Rotary Klub er nu igen klar til at støtte et skoleprojekt i Indien.

Sæby Rotary klub har tidligere bygget 2 klasseværelser i sydøst Indien. Klubben har også stået for finansieringen af en toiletbygning i forbindelse med skolebyggeriet.

Skolen er rigtigt glad for at vi som Rotary Klub støtter dem, for ellers ville byggerier og renoveringer ikke være muligt. Førhen blev skolerne i området støttet af den Indiske regering. Danida støttede også før i tiden området med skolebygninger og undervisningsmateriale mv. Dette er nu ophørt og nu står Arcot Lutheran Church, med en del skolebygninger som trænger til renovering.

Byggeudgifterne i Indien er ikke store, og derfor kan Sæby Rotary Klub finde finansiering af bygninger, idet Rotary Danmarks Hjælpefond, også giver midler til Sæby Rotary Klub, og derfor er det muligt at renovere skolebygninger der virkelig trænger.

En af de bygninger som trænger allermest til renovering af tag, er skolen i Suviseshapuram i det Sydøstlige Indien. Et projekt til kr. 85.000 danske kroner er nu i gang. Som det fremgår at billederne er det tag som har ligget på skolebygningen af ældre dato, og der har over en periode været risiko for nedstyrtning. Taget pilles ned, og det nye tag bliver bygget med fladt tag, således undervisning både kan foregå indendørs og udendørs, hvilket gør at der i fremtiden kan gå mange flere elever på skolen. Uden renovering af taget, ville det ikke være muligt at undervise i bygningerne og mange børn og unge ville stå uden undervisning.

Medlemmerne i Sæby Rotary Klub er utrolig glade for, at vi igen kan give noget, som efterfølgende vil have den effekt, at skolen i Suviseshapuram igen bliver brugt til undervisning og skolen efter renovering igen fremstår som en pæn skole.

Sæby Rotary Klub takker alle som har været med til at muliggøre renoveringen af skolen.

Sæby Rotary Klub
Kenneth Madsen