Indsendt af Morten Harboe den 6.1.2020
Vi har nu afsluttet ØnskeTræet 2019, og har i de sidste par dage udleveret 348 gaver til de organisationer, vi samarbejder med, og som har videreformidlet gaverne til de rette modtagere.
Der har i år været nogle problemer, der har gjort processen lidt vanskeligere end tidligere. På grund af en meget sen aflevering af ønsker har en af organisationerne været nødt til selv at sørge for indkøb og betaling af ca. 30 gaver. Vi har måttet stå for indkøb og betaling af ca. det samme antal. Vores udgift til det afholdes af det beløb, der står tilbage som overskud fra de koncerter, der tidligere er afholdt i Holsted Kirke.
Tak til de, der har støttet projektet ved at tage en tørn ved træet og bidrage ved sorteringen af gaverne.
Glædelig jul og Godt Nytår.
Annelise Petersen, Tom Christensen, Torben Larsen og Claus Schroll

nskeTr%C3%A6et%202019%20vagtskema.pdf

Hvorfor ØnskeTræet ?

Ideen til ØnskeTræet er oprindelig hentet fra Rotary-klubber i Nordsjælland (første klub var Virum RK i 2006). Hensigten er at gøre det muligt anonymt at give en gave til ét barn, der virkelig trænger.

Lokale organisationer (se hvilke nedenfor) med bred kontakt til familier med børn (op til 18 år), der trænger til lidt hjælp og opmuntring i form af en julegave, udarbejder lister over disse børn og deres ønsker op til en pris af ca. 250 kr. Det vil sige, at gave- modtagerne er godkendt af en af disse organisationer.

De første år var modtagerkredsen ikke alene børn men også voksne, men de seneste par år har vi koncentreret indsatsen om ønsker fra børn.

Projektet afvikles i samarbejde med Næstved Storcenter.

Vi har de seneste år været i stand til ved vores indsats, at mellem 300 og 350 har fået opfyldt et ønske. Vores målsætning for i år ligger i det samme niveau.

Hvordan ?

Hver for sig skrives disse ønsker på en ønskeseddel, der ophænges på Ønsketræet, der er opstillet i på Kurts Torv i Næstved Storcenter, hvor personer på indkøb i Centret (altså hr. og fru Danmark) så kan vælge en ønskeseddel, indkøbe den ønskede genstand og aflevere den indpakket med ønskesedlen påklæbet i Storcentrets kundeinformation, hvor gaverne afhentes af rotarianere og umiddelbart før jul fordeles til de organisationer, der har kontakten til modtagerne, og som sørger for fordeling af julegaverne til de respektive modtagere.

Herved fastholdes fuld anonymitet. Giver og modtager kender ikke hinanden, ligesom Rotary heller ikke har kendskab til de involverede personer.

Ønskesedlerne på træet har forskellige farver, der letter sorteringen af gaverne, når de skal afleveres, idet hver organisation har sin farve.

Vores opgave i Centret

er alene at gøre opmærksom på projektet og besvare spørgsmål fra de, der måtte vise interesse, herunder hvordan gaverne kommer frem til rette modtager, samt besvare eventuelle spørgsmål om Rotary.

Vi skal ikke - eller rettere må ikke efter aftale med Centret - være akkvisitive over for forbipasserende, men alene appellere til dem, der viser interesse af sig selv.

De første år var der ved træet en repræsentant fra en af Rotary-klubberne de fleste dage i eftermiddagstimerne. Efterhånden som projektet er blevet kendt, har vi indskrænket den indsats til alene at omfatte nogle timer i weekenderne.

Under træet findes en lille kasse med Rotary-mærkater, der kan bæres på tøjet under "vagten" (bedes lagt tilbage til efterfølgerne).

Organisationer vi samarbejder med

Sct. Jørgens Kirke, Næstved Krisecenter, Q-net, Holmegaardshuset, Elvergården, Ladbyhus, Red Barnet.

November 2019