Nyhedsbrev fra Præsidenten - 10.05.2020

Indsendt af Jens Carstensen den 11.5.2020

Rudkøbing, den 10. maj 2020

Kære Rotary kammerater

Håber i alle har haft en dejlig Store bededagsferie, og har husket, eller er blevet husket, på Mors dag?

Efter vores statsministers udmelding i torsdags, er det atter tid til en lille opdatering fra præsidenten vedr. stort og småt i den aktuelle situation.

Desværre var det ikke helt den ønskede melding hun tonede frem med. Det er absolut glædeligt, at der nu bliver lukket op for lidt mere af samfundet, men set med klubøjne, var det en streg i regningen, at forsamlingsforbuddet på 10 personer fastholdes frem til 8.juni.
Vi kan derfor ikke mødes den 14. maj, som ellers håbet, men må vente til tidligst den 11. juni.

Jeg har i den forgangne periode været i kontakt med alle øens 3 skoler, og har overbragt dem den kedelige nyhed, at årets sommerlejr er aflyst. Det kom ikke som den store overraskelse for dem, men de er naturligvis kede af det på børnenes vegne.

Som nævnt i sidste opdatering, har Simon Risbjerg og jeg drøftet muligheden for, eventuelt at lave en enkelt-dags event i efterårsferien, hvor vi kan bruge de penge vi, trods alt, har budgetteret med, og så f.eks. invitere børnene på en biograftur eller lignende i efterårsferien. Af samme grund har skolerne lovet mig at gemme oversigten over potentielle deltagere til os, hvis vi gør alvor af idéen.

Desuden har vi også talt om, hvor vi som Langeland Rotary Klub kan støtte bedst lokalt, med de midler vi nu engang har til velgørende formål.
I har sikkert også læst guvernørens mails, og deri hendes ønske om at støtte diverse udenlandske projekter, deriblandt et hospital i Litauen. Ikke at jeg har noget imod den form for projekter, men som situationen ser ud netop nu, er det min klare holdning, at vi skal støtte lokalt forud for alt andet.

Men da der efterhånden ikke er mange uger tilbage af min ”regeringstid”, og da budgettet for børnelejren ligger i Simon Risbjergs præsidentperiode, vil jeg lade beslutningerne om hvad der skal bruges hvornår og hvordan, overgå til ham og hans bestyrelse.

Jeg vil gerne have ”mit år” afsluttet med, på bedste vis, at få forklaret Jer hele situationen omkring vores skift fra Skudehavnen, og desuden sikre at vi får drøftet de punkter Lene Bertelsen præsenterede på vores fødselsdags møde.
Desuden har vi et hængeparti i forhold til en afstemning om klubbens fremtidige mødedag (onsdag eller torsdag?).

Mit ønske er at kunne give Simon Risbjerg og hans bestyrelse en ren tavle at starte det nye klub-år op på, og håber at I alle vil hjælpe mig med dette.

Naturligvis skal vores kommende fødselarer også have et tillykke med på vejen, så stort tillykke til:

Jimmy Kjølby Larsen, der har fødselsdag den 28.maj og til Jesper Laage Kjeldsen, der skal fejres den 2. juni.

Afslutningsvis håber jeg at i alle er raske og ved godt mod, selvom vi efterhånden har måttet være sammen, hver for sig, meget længe.

Jeg glæder mig til vi kan ses igen.

Med kammeratlige hilsner

Jens Carstensen