Nyhedsbrev fra Præsidenten - 10.04.2020

Indsendt af Jens Carstensen den 10.4.2020

Kære Rotary kammerater

Her kommer lige en lille opdatering fra præsidenten vedr. stort og småt i den aktuelle situation.

Først håber jeg selvfølgelig at I alle er sunde og raske og at I, situationens alvor til trods, bevarer det gode humør, og nyder at foråret er kommet til Langeland og omegn.

Da vores statsminister i mandags meddelte at hun forlængede forsamlingsforbuddet på maksimalt 10 personer, og samtidigt aflyste samtlige større arrangementer – herunder festivaler – indtil og med august måned, bliver vi nødt til at foretage nogle væsentlige ændringer i årsprogrammet for vores klub:

Årets sommerlejr bliver desværre aflyst, og det sker af flere årsager:

Vi ved, for nuværende, ikke om Danmark bliver åbnet så meget, at vi overhovedet må være samlet så mange på et sted.

Golf2Change er aflyst, og dermed forsvinder en væsentlig del af finansieringen af børnelejren.

Langelands Festivalen er aflyst, og dermed forsvinder dels den største aktivitet på sommerlejren, men også en del af ”aflønningen” for de frivillige, der i år kommer fra både Ålborg og København, og skal passe ungerne, mens de er i vores varetægt. De har hidtil fået et armbånd til hele festivalen og plads til at campere samme sted, når deres opgave hos os var løst.

Derudover ved vi ikke hvad retningslinjerne bliver for hhv. Langelandsfortet og Gorilla Park, hvis og når de får lov at åbne igen.

Lars Prytz er i dialog om selve lejemålet af ”Spodsbjerglejren”, og vi ved endnu ikke om, eller hvor meget, aflysningen kommer til at koste klubben, da det jo er en særlig situation, og der skal forhandles lidt i forhold til den indgåede lejekontrakt.

Jeg informerer de involverede skoleledere umiddelbart efter påske, da jeg forventer at de pt. har travlt med genåbning af deres skoler.

Lars Prytz, Henrik Ellert og bestyrelsen vil, når vi har et endeligt overblik over den tilbageværende økonomi for sommerlejren, drøfte om det vil være muligt at lave et alternativt, og mindre arrangement for de børn der måtte være valgt ud af skolerne. Det kunne f.eks. være en biograftur med sodavand og popcorn samt efterfølgende spisning eller lignende. På den måde vil vi også kunne støtte lokalt hos nogle af de virksomheder der også bliver ramt af festivalaflysningen.

I skrivende stund er Tove Nørgaard i gang med at gennemgå vores kassebeholdning, for at finde ud af hvor mange penge vi har stående på vores konto til donationer. Når dette beløb kendes, synes jeg det vil være en overvejelse værd, om de penge kunne komme til gavn hos nogle af de lokale foreninger, der kommer til at miste penge på festivalaflysningen. Dette vil kunne gøres på mange måder, så mere herom senere.

I forhold til vores mødekalender, så er den fortsat præget af aflysninger. Som det ser ud lige nu, bliver den næste dato hvor vi kan mødes, torsdag den 14. maj.
Dette møde vil blive det klubmøde vi fortsat mangler, for at drøfte klubbens aktuelle situation, og desuden drøfte de punkter Lene Bertelsen præsenterede på vores fødselsdags møde.
Vi skal også stemme om klubbens fremtidige mødedag (onsdag eller torsdag?), men da vi nu er kommet så langt hen på året, vil jeg foreslå at vi fastholder torsdag som mødedag i indeværende klub år, da det vil gøre kalendergymnastikken lettere for de resterende møder i forhold til aftaler med oplægs-holdere.

Vores hjemmeside skal nok blive holdt opdateret så hurtigt det er os muligt.

Selvom vi ikke kan mødes, vil jeg gerne gratulere de af vores medlemmer der har haft, eller har fødselsdag indtil vi mødes igen.

Et billede, der indeholder flag, objekt, tekst, udendørs</p>
<p>Automatisk genereret beskrivelseSå stort tillykke til:

Michael Schou-Hansen, der havde fødselsdag den 6. april,
Ann Jeppesen der havde fødselsdag den 8. april
og endelig til Jens Christensen der skal fejres den 3. maj.

Jubilarer har vi også haft et par stykker af i år, så også et stort tillykke til:

Lars Prytz og Ann Jeppesen, der begge har 25-års jubilæum den 3. maj,
Kaj Knudsen og Per Michael Larsen der begge havde 30-års jubilæum den 28. februar.

Afslutningsvis vil jeg ønske alle en rigtig god påske, og bede jer om at bevare det gode humør sammen men hver for sig..

Husk at ledighed er roden til al leg, og at når alt ser mørkest ud, er der altid lys i køleskabet…

Med kammeratlige hilsner

Jens Carstensen