Indsendt af Sam Strange Eyde den 24.1.2010
I FORBINDELSE MED AT RY ROTARY UDSENDTE EN UDVEKSLINGSSTUDENT TIL HALVØEN CALIFORNIA, MEXICO OPSTOD IDEEN TIL VORES HIDTIL STØRSTE STØTTEPROJEKT.

Sted: La Paz Balandra
Distrikt: 4100

Kommunen

Villas de Guadalupe er en marginaliseret kommune der ligger I udkanten af byen La Paz in Mexico. Der bor ca 150 familier I primitive papkasser og krydsfiner huse. Hovedparten af disse familier lever af hvad de kan indsamle på byernes lossepladser I nærheden af Villas de Guadalupe. De har hverken elektricitet eller vand og den ligger kun 15 min.  fra de normale byer.

Børnenes vilkår

Børnene i Villas de Guadalupe lever altså uden vand og elektricitet, og indtil for to år siden, da La Paz Balandra Rotary Club hjalp med at bygge en skole, studerede de også i klasseværelser af pap. De lever usundt i et område, hvor geder og grise giver den daglige føde. I fremtiden vil disse børn få samme sociale status som deres forældre! Som med andre marginaliseret kommuner, giver isolationen af Villas de Guadalupe ikke mulighed for regulær sundheds services.( medicin mm.).

Formål:

At give disse udsatte familier med deres børn i disse marginal kommuner mulighed for at få en bedre sundhed og give dem mulighed for at forebygge forskellige sygdomme dels gennem undersøgelser, hygiejne og vaccination.

Projektbeskrivelse:

Der skal indkøbes 2 campingvogne som ombygges til et mobilt sundhedscenter. Det er så meningen, at frivillige sundhedspersonale (læger, tandlæger, sygeplejersker m.m ) skal besøge disse marginaliserede områder med det mobile sundhedscenter. Vi forstiller os, at projektet køre over 2 år og at det foruden vognen, også skal omfatte medicin og udstyr. Desuden skal der afsættes midler til omkostninger vedrørende rekruttering og daglig drift vedrørende det frivillige personale.
Det anslås at projektet direkte berører ca. 2.880 mennesker, medens det indirekte berører omkring 14.400 mennesker.

Der regnes med at vognene kører ud to gange om måneden, hvor de hver især i gennemsnit behandler 60 patienter pr. måned. Den ene vogn skal anvendes hovedsagelig til kræftpatienter: Livmoder -og brystkræftramte. Den anden vogn avendes til generel forebyggelse og hygiejneopgaver især til kvinder og børn. Vognene foræres til kommunen, der efter 2 år er ansvarlig for den videre drift af vognene, dog skal siges at Rotary Klubben i La Paz der har et program der stadig støtter projektet efter 2 år.

Budget:

Anskaffelse og ombygning af 2 kæmpe caravans: 20.000

Medicinforbrug og udstyr første 2 år: 40.000

Personaleomkostninger: 10.000

I alt                                  70.000

Financiering pr. 1. april 2007 (beløb i US$):

Ry Rotary Klub:  5.000

Ikast, Silkeborg og Århus City Rotary Klub:   5.000

La Paz Balandre RC (MEX): 10.000

Venskabsklubber: Itzeho (DE) & Louth (GB):   5.000

Distrikt 1450: 14.500

Distrikt 4450:   2.000

The Rotary Foundation: 29.000

(Beklager den dårlige opstilling, håber at kunne forbedre snarest!)

Finansiering pr. 28/03 2007 i alt 70.500 USD