Kom til stjernebesat Carmen opera under åben himmel - og støt End Polio

Indsendt af Lars Opgård Hjorth den 1.4.2019
Carmen hører til blandt verdens absolut mest populære operaer. Vær med til en hyggelig aften med andre rotarianere - og støt End Polio.

Igen i år har Rotary E-Club One of Denmark indgået et billetsamarbejde med Opera Hedeland om de tre operaforestillinger i august. 10 procent af prisen for billetter, der købes over det særlige Rotary link http://www.ticketmaster.dk/oh/rotary, går ubeskåret til End Polio, som er blandt e-klubbens projekter for rotaryåret 2019-20.

Årets tre operaforestillinger - og det er denne gang Georges Bizet's Carmen - går over amfiteatrets scene i det naturskønne Hedeland nær Hedehusene fredag den 9., fredag den 16. og lørdag den 17. august 2019 kl. 20.00. Området åbnes kl. 17:00.

Det er fjerde år i træk, at e-klubben har fået et billetsamarbejde i stand med Opera Hedeland, og igen i år kan man også købe en picnickurv fra Meyers, når man bestiller billetter. Man kan dog ligesom tidligere i stedet vælge selv at medbringe både madkurv og drikkevarer.

INFORMATION FRA OPERA HEDELAND:

Bestil allerede nu billetter og picnickurv til Opera Hedelands unikke opførelse i august 2019.

Her køber du billetter (og picnickurv)

En passioneret kærlighedshistorie

Carmen har alt hvad man kan drømme om i en operaforestilling. Stort drama, lidenskabelige karakterer og en passioneret kærlighedshistorie. Det hele leveret med fortryllende melodier.

Musikken er ligeledes i en klasse for sig. Bizet komponerede mange gode værker, men med Carmen overgår han sig selv. Lyt f.eks. til tyrefægteren Escamillos Toreador-sang i operaens akt II – det er svært ikke at nynne med.

Stort drama - selv for en opera

Det er svært at overgå dramaet i Carmen. Selv i en genre som opera, der jo ellers ikke er kendt for at lægge låg på følelserne.

Man fornemmer allerede i åbningsscenen, at der er et teatralsk forløb under opsejling. Sigøjnerpigen Carmen og de andre piger fra tobaksfabrikken strømmer ud efter arbejdsdagens afslutning. De lokale ungersvende flirter. Men Carmen lader med en uforglemmelig habanera forstå, at hendes hjerte ikke lader sig binde. Kærligheden er en oprørsk fugl, ingen kan tæmme.

Habaneraen er i øvrigt også et eksempel på, at solosang i opera ikke altid trækker på samme hammel. I Carmen leges der med genrene som i få andre berømte operaer.

Den livlige Carmen bliver anholdt for et knivoverfald, men hun forfører operaens anden hoved karakter, Don José – der skulle bevogte hende – og de flygter sammen. Parret bliver elskere. Don José deserterer fra hæren og lader sin kæreste fra hjemegnen, Michaëla, i stikken for at være sammen med Carmen.

Men ak, to måneder senere er Carmen blevet træt af Don José. I stedet har hun åbnet sit utæmmelige hjerte for tyrefægteren Escamillo.

Anmelderne elsker Opera Hedeland

Opera Hedeland er lidt af en anmelderdarling. Sidste år kvitterede blandt andet Operalogg og kulturtid.dk med flotte seks stjerner og Berlingske Tidende med 5 stjerner.

”Genialt”, ”imponerende” og ”fantastisk stemning” var nogle af de superlativer, der blev knyttet til forestillingen.

Carmen opføres den 9. 16. og 17. august 2019 kl. 20.00.

Området åbner kl. 17.

Her køber du billetter (og eventuelt picnickurv)

Spis og hyg

Der er tradition for at spise picnic før forestillingen. Bestil en picnic-kurv fra Meyers sammen med billetterne, eller medbring selv din egen anretning. Drikkevarer kan også medbringes, ligesom du kan øl, vin, vand, kaffe eller the på stedet.

Det er nemt

Opera Hedeland er i naturen, men forholdene er særdeles gode og behagelige – også for ældre og gangbesværede.

Særligt for ældre

En meget stor andel af Opera Hedelands publikum er over 60 år. Det har vi indrettet os på, og det betyder blandt andet, at

• Selvom det ligger midt i naturen, er det let at komme til. Parkering er tæt på, og der er højst 50 meters gang til stolerækkerne
  • Er man gangbesværet, står en af vores mange søde frivillige klar med en støttende arm
  • Kørestolsbrugere kan ubesværet komme til og fra – og naturligvis også få pladser med et godt udsyn
  • For de, der ikke har bil, har vi arrangeret shuttlebusser fra de større byer i nærheden.
  • Stolene er nye og lækre, så komforten er i top under forestillingen. Man sidder virkelig godt.