Klubbens Logo

Rotaryhjulet med silhuet af Alberto Giacomettis figur "Kvinde på Kærre".

Et af de første synlige tegn på Holstebro's kulturelle linje, var den svejtsiske billedhugger Alberto Giacomettis figur "KVINDE PÅ KÆRRE" som kommunen købte i 1966 til den anselige sum af 210.000 kroner, hvoraf Ny Carlsberg Fonden gav 60.000 kroner. Skulpturen er i dag vurderet til et 3 cifret millionbeløb.

Hun blev afsløret ved Holstebro Sognekirke på en regnfuld 10. marts 1966. Der gik et sus gennem de tilstedeværende, da klædet blev taget af hende. En lille spinkel kvinde af udefinerlig herkomst kom til syne. Det var nok købesummen sammenholdt med hendes størrelse, der affødte omtalte sus.

At folk i byen efterhånden vænnede sig til skulpturen og tog den til sig, ser man af hendes kælenavn
"MAREN O Æ VOUN".

I dag står hun som symbolet for den kulturelle udvikling i kommunen.

Skulpturen er i dag placeret foran det gamle rådhus med front mod Nørregade.

Da Holstebro Vestre Rotary Klub blev startet i 1970, blev en silhuet af figuren sat sammen med rotaryhjulet, og dannede således klubbens logo