Indsendt af Leif Fritsdal den 1.2.2012
DER SKAL ALTID TO TIL EN GOD KOP KAFFE. FUTURE VISION GLOBAL GRANT. BREAKING NEWS - LÆS...... PROJEKTET ER STOPPET I NUVÆRENDE FORM.

Sidste nyt: Opdateret 31. juni 2013:

Ry Rotary klub har været nødsaget til at stoppe malaria projektet i den nuværende form med myggenet og "kaffe mod malaria", idet regeringen i Uganda i juni har meddelt, at den er gået sammen med internationale hjælpeorganisationer og vil uddele ca. 25 mio. gratis myggenet til befolkningen. En glædelig nyhed for de hård plagede afrikanere.
Det betyder til gengæld at hele ideen med f.eks. at et myggenet blev ombyttet for 1 kg. kaffe, og hvor pengene fra salget af kaffen til Danmark gik til en "Revolving Fond" (en slags bank), som blev styret og kunne benyttes af alle dem som købte myggenet i de berørte områder, ikke kan realiseres.

Ry Rotary Klub har derfor besluttet at revidere hele projektet og vil i efteråret 2013 arbejde på en anden løsning i kampen mod malaria i Afrika.

Siden opdateres........!

Oprindelig tekst:

I sommeren 2011 afholdt Ry Rotary Klub et stort lotteri til fordel for bekæmpelsen af malaria i Afrika. Du kan læse mere om udlodningen af den store gevinst. tryk her.

Herunder kan du få en foreløbig status vedr. Ry Rotary klubs
arbejde for at etablere et malaria projektet i Uganda.

Projektideer:
Projektudvalget i Ry Rotary Klub har i løbet af efteråret 2011 arbejdet med forskellige muligheder. Det er vigtigt, at klubben finder det mest egnede projekt, som kan indfri ønsket om at støtte bekæmpelsen af malaria i Afrika.

FUTURE VISION GLOBAL GRANT
Rotary Distrikt D-1450 er af Rotary International, som eneste distrikt i Danmark, blevet udpeget til at være med i Future Vision distrikterne Worldwide. Det betyder, at man sammen med andre tilknyttede distrikter med samme status kan lave et helt særligt samarbejde med større bevågenhed og flere projektpenge og tilskud. Et såkaldt ’Future Vision Global Grant’

Fokus på Uganda:
Randers Kommune har i året 2011 været udråbt som UNICEF kommune med fokus på Uganda. Byens borgere har gennem forskellige arrangementer sammen med kommunen den 10. januar overdraget 1,4 mio. kroner til UNICEF’s generalsekretær Steen M Andersen. Pengene skal bruges til bl.a. vaccinationer og børns skolegang. Ry Rotary klub har også haft dette projekt i kikkerten, og fik arrangeret et møde i løbet af efteråret 2011.

Mount Elgon Regionen:
Projektudvalget under Ry Rotary Klub har afholdt møde med projektleder fra Randers kommune og ejeren af et kafferisteri Lars Bendix, hjemmehørende i Randers. Kaffebønnerne til firmaets risteri kommer fra et særligt område i Uganda i nærheden af Mbale, hvor der ligger 3 landsbyer Bududa, Bufumbo og Kapchorwe. Landsbyerne ligger på skråningerne til bjerget Mount Elgon.

Kaffefarmere:
Kaffeprojektet skal bringe de over 900 kaffebønder og deres familier op på en højere levestandard igennem en bedre afregningspris end normalt for området. Men MALARIA er et stort problem i området og betyder stor dødelighed blandt farmerne og deres familier. Kaffedyrkningen sker omkring bjerget, Mt. Elgon i ca. 1800 meters højde..

De indsamlede penge bliver til flere:
Projektudvalget fik en af de første nytårsdage kontakt igennem til den lokale Rotary Klub i Mbale. Målet er at samarbejde med denne lokale Rotary klub, som også har samme status som et Future Vision Globel distrikt i Uganda. For at få så mange støttekroner som muligt igennem Future Vision Global Grant systemet, skal den lokale Rotary Klub i Mbale tilknyttes som samarbejdspartner.

Positiv tilbagemelding fra Mbale.:
Kontakten og tilbagemeldingerne tegner yderst positive, og nu foreligger der et større arbejde i projektudvalget for at se, om Global Grant projektet kan realiseres og i sidste ende godkendes af bestyrelsen for Ry Rotary Klub.

Det videre arbejde med malariaprojektet.
19. januar blev der afhodt et møde i Ry mellem repræsentanter fra projektudvalget, Seniorer uden Grænser 'SuG' og kaffefirmaet i Randers, som er omtalt tidligere. Resultatet af mødet tegner rigtig godt for projektet,.

BASE-LINE STUDY:
Onsdag den 25. januar blev den foreløbige ansøgning gennemarbejdet i samarbejde med 2 repræsentanter fra SuG. Det videre arbejde med ansøgningen har resulteret i, at der snarest muligt i løbet af februar måned igangsættes et 'base-line' study i lokalområdet. Ry Rotary og SuG arbejder her sammen og klubben har bevilget 300 US$ til dette research arbejde, som foretages af Junior Kassim fra Mbale.

US Dollars:
Det er vigtigt for projektet, at klubben har så mange præcise oplysninger vedr. insatsområderne, når den endelige ansøgning skal fremsendes. Vi påregner et samlet projektbeløb på ca. 50.000 US$. Med de projektoplysninger, som indtil nu er fremsendt, har vi fået et foreløbigt 'uforpligtende' tilsagn på ca. 28.000 US$ via Rotary. Det endelige tilsagn gives, når den færdige ansøgning med alle relevante informationer (base-line study) fremsendes og projektet godkendes.

Mbale Rotary Klub.

Projektudvalget fremsendte en samlet beskrivelse til Mbale RK., som gerne vil være medspiller og lokal samarbejdspartner i det spændende projekt.. Nu arbejder Ry Rotary klub med div. ansøgninger, for at få det store projekt sparket i gang samtidig med, at projekt 2012 er på banen med salg af lodsedler fra fredag den 16. juni. Se mere under projektet 2012.