Iværksætter konkurrence

Opfordring til at klubber deltager i konkurrencen for årets iværksætter. Det er en spændende erhvervs-aktivitet at have i klubben!

I 2018-19 inviteres mange flere klubber til at indstille en iværksætter til konkurrencen. Det er en spændende erhvervs-aktivitet at have i klubben!

Vi rummer i klubberne mange års praktisk og teoretisk erfaring med tæt kontakt til erhvervslivet. Det er netop, hvad der kan støtte op om en iværksætters behov. Vi er et ”Netværk med mening” og vores motto er ”Service above self” – det er derfor oplagt, at vi fra Rotary har fokus på at støtte Iværksættere.

Forslag til at komme i gang:

- Iværksætterne identificeres i lokalmiljøet. Dette gøres f.eks. gennem eget netværk, i samarbejde med kommunen, via opslag lokalt og på de sociale medier.

- Klubberne vurderer selv, hvor meget af klubbens tid, der investeres, men på basis af erfaringer kan det anbefales at bruge fx tre klubmøder med tre forskellige iværksættere.
På klubmøderne præsenterer iværksætteren sit koncept/sin idé, og klubbens medlemmer byder ind med spørgsmål som kan føre til refleksion hos iværksætteren i forhold til videreudvikling af konceptet.

- Klubmedlemmer kan evt. tilbyde ’konsulentbistand’ og mentorstøtte i forhold til det, som iværksætteren har behov for.

- Flere klubber kårer iværksætterviner og har egen pris - og vi har en Distriktspris til årets iværksætter, som uddeles i forbindelse med Distriktets Årsmøde.

- Det kan være interessant at følge iværksætterne over flere år og invitere dem som oplægsholdere igen. Og der er erfaring med at iværksætter er blevet medlem og nyder gavn af vores Netværk med mening.

Rotarianere har kompetencer inden for ledelse, teknik, design, undervisning, kultur, økonomi, jura, media, markedsføring og andre fag. Der findes repræsentanter inden for stort set alle brancher og erhverv.

Det kan blive en ”Win-Win situation”, at rotarianere stiller deres kompetencer til rådighed i forhold til iværksættere, som herved kan få faglig, uvildig støtte i en opstartsfase. De erfarne rotarianere får større indsigt i opstartsvirksomheder, får interessante erhvervsrettede møder og rotarianere kan evt. komme til at indgå i bestyrelsesarbejde. Mulighederne er mange.

Mobilized Construction v. Johan Juul Jensen vandt distriktet iværksætterpris på 10.000 kr. og ikke mindst æren. Johan har meddelt at prisen på 10.000 kr. vil blive givet videre til et vejprojekt i Øst-Afrika som er det som Mobilized Construction arbejde for.

Prisen er doneret af Dansk Revision i Hillerød og prisen blev overrakt af partner Lene Søe og Pastguvernør P. Koefoed i forbindelse med Årsmødet den 25.9.18.