Invitation til fyraftensmøde 9. maj 2023

Indsendt af Kim Pedersen den 3.5.2023
Fyraftensmøde på Europadagen 9. maj 2023 kl. 17-19:
Ukrainske flygtninge i Danmark - under og efter krigen
09.05.2023. 17:00

Fyraftensmøde på Europadagen 9. maj 2023 kl. 17-19:
Ukrainske flygtninge i Danmark - under og efter krigen
Den humanitære forening Bevar Ukraine inviterer til et højaktuelt arrangement på Krigsmuseet i
København i forbindelse med Europadagen d. 9. maj.
Denne aften vi vil fokusere på indsatsen for de ukrainske flygtninge i Danmark. Et eksklusivt panel vil give bud på, hvordan flygtningene kan komme til at spille en nøglerolle som ressourcestærke bidragydere i genopbygningen og for Ukraines integration i det europæiske fællesskab. Med de rigtige tiltag kan Danmark allerede nu kan være med til at sikre Ukraines fremtid på den anden side af krigshandlinger, våbenleverancer og akut nødhjælp.

I slutningen af mødet vil der være stande med præsentationer af Bevar Ukraines projekter for flygtningene - og mulighed for at prøvesmage et unikt udvalg af ukrainsk øl og vin.
Krigsmuseets udstilling af Jan Grarups stærke fotografier fra fronten i Ukraine holder særåbent for
mødedeltagerne.

PROGRAM
17.00 Velkomst v. Roman Mykytenko, Bevar Ukraines søsterorganisation 'Бевар Україна'
17.10 Visioner for de ukrainske flygtninge i Danmark v. Ambassadør Mikhailo Vydoinyk
17.20 PANEL SESSION
18.20 Projekt-præsentationer, udstilling og ukrainsk øl/vin
19.00 Mødet slutter

PANEL
Moderator: Journalist Michael Jarlner, Politiken
Jan Grarup, Krigsfotograf // DESTRUKTION OG GLIMT AF HÅB
Med afsæt i egne fotos fra Krigsmuseets aktuelle udstilling vil Jan Grarup fortælle om krigens konsekvenser for den
Ukrainske civilbefolkning. Grarup er netop hjemkommet fra fronten i Øst-Ukraine.
Andrii Kuzmyn, Bevar Ukraine // DANMARKS UKRAINE INDSATS
Bevar Ukraine har leveret nødhjælp til den ukrainske civilbefolkning siden 2014. Foreningen drives af herboende
ukrainere, og er i dag den største ukrainske NGO i Danmark. Daglig leder af Bevar Ukraine, Andrii Kuzmyn, gør status og vil give sit bud på, hvordan indsatsen for de ukrainske flygtninge i Danmark kan udbygges og styrkes, så flygtningene kan vende hjem som spydspidser for Ukraines integration i det europæiske fællesskab.
Emma Barslund Fosse, DI // GODE ERFARINGER FRA ’LOKALE JOB TIL UKRAINERE’
DI’s chefkonsulent for netværket ‘Lokale job til ukrainere’ vil fortælle om samarbejdet mellem Dansk Industri og
Kommunernes Landsforening mht. at få de ukrainske flygtninge i arbejde. Emma vil give bud på, hvordan erfaringerne fra netværket kan omsættes til en styrket beskæftigelsesindsats - til gavn for de ukrainske flygtninge og til gavn for både Danmark og Ukraine i forbindelse med genopbyg-ningen.
Stefan Welin, EU Kommissionen i DK // EU OG UKRAINE - ET LANGSIGTET SAMARBEJDE
Vice-repræsentationschefen for Europa Kommissionens repræsentation i Danmark vil fortælle om, hvordan krigen i
Ukraine har ændret EU, og hvordan man i EU ser på samarbejdet med Ukraine. Stefan vil præsentere, hvad man på EU
plan har gjort for at hjælpe de ukrainske flygtninge, og hvordan kan EU støtte Ukraine med genopbygning og forberedelse for et EU-medlemskab i fremtiden.
Raphaël Capony, DRC // FLYGTNINGE SOM ‘DRIVERS OF CHANGE’
Lederen af DRC's Diaspora Program vil fortælle om den rolle, diasporaen spiller som afgørende transnationale civilsamfundsaktører ift. at yde humanitær indsats, støtte flygtninge i destinationslandene og genopbygge Ukraine. DRC har arbejdet med ukrainske diasporaorganisationer det seneste år, og Raphaël vil diskutere den unikke rolle, de spiller
som effektive agenter for humanitær bistand, genopbygning og udvikling.
Zhanna Shevchenko, flygtning fra Ukraine // SPRÆKKER AF LYS
Bevar Ukraines kommunikationsmanager er opvokset i den besatte storby Melitopol, og flygtede fra Lviv i foråret 2022.
Efter et år som flygtning i Danmark gør Zhanna status og giver sit personlige bud på, hvad der skal til for, at flere ukrainske flygtninge får mulighed for at arbejde og deltage aktivt i det danske samfund, så de i sidste ende kan vende hjem og bidrage til genopbygningen af Ukraine.