Inger Støjberg besøger minnidistrikt 3

Indsendt af Jørgen Maaløv Jørgensen den 16.5.2016

Intercitymøde den 25. april 2016 med Integrationsminister Inger Støjberg i Køge Golfklubs lokaler.

Reinhard Sværke bød velkommen til den  store forsamling. Vi var 150 heraf  31 gæster fra minidistriktets 6 Rotaryklubber. Buffeen bød på oksefilet med div. tilbehør. Det krævede lidt logistik at få det hele afviklet - 150 mennesker omkring eet buffetbord!

Inger Støjberg var nu ankommet med sine to sikkerhedsvagter, og efter Carls introduktion af integrations­mini­steren, indledte hun sit indlæg med et bud på forventningerne til 2016 med henblik på flygtningekri­sen. Inger Støjberg har siddet i Folketinget de sidste 14 år, og i den tid har hun ikke oplevet en  mere  polariseret debat end i øjeblikket.

Menneskesmugleriet er blevet en umådelig stor og indbringende forretning. Hverken flygtninge eller migranter kommer hertil uden hjælp fra menneskesmuglere. Disse smuglere er særdeles velorienterede, da informa­tion­er om vilkår for integration i hvert europæisk land flyder frit tilgængeligt via internettet, og de orienterer og rådgiver deres ”klienter”, så de søger mod de mest integrationsvenlige lande.

Vi har hidtil haft en naiv tilgang til flygtninge- og migrationsproblemerne, fortalte Inger Støjberg, og fortsatte: Vi er nødt til at indse, at vi lever i en globaliseret verden, og at vi har en flygtningekrise og en reel folkevandring, som vil fortsætte mange år endnu. Overalt i Europa er der f. eks. mange Afrikanere (især mænd), som aldrig vil kunne få asyl. Disse migranter er lykkeriddere, der jagter et bedre liv, og det kan man jo ikke fortænke dem i.

Inger Støjberg redegjorde derefter for ministeriets øgede kontrol og undersøgelse af flygtningene. Det er regeringens politik, at alle som ikke er reelle flygtninge, skal sendes hjem igen. Det vil også svække menneskesmuglernes virksomhed. Inger Støjberg forventer, at det vil fylde rigtig meget i efterårets politiske diskussioner.

Modtagelsen at flygtninge er det samme på dette tidspunkt i 2016 som i 2014 og 2015. Som liberal politiker er Inger Støjberg tilhænger af den frie bevægelighed over grænserne, men hun hævdede, at vi er nødt til at følge trop med Sverige, Norge og Finland, der nu har indført midlertidig grænsekontrol. Derfor er der nu etableret midlertidige modtagecentre (teltlejre) for at kunne klare og registrere en ny flygtningestrøm. Der er i øjeblikket mellem 3 og 400.000 uregistrerede flygtninge og migranter i Tyskland. Hvornår de sætter sig i bevægelse ved vi ikke, men vi er klar!

Vi bliver nødt til samlet i Europa at hjælpe i nærområderne, hvor vi for de samme penge kan hjælpe 10 – 15 gange så mange mennesker, som vi kan i Europa – og der kan vi så også hjælpe de aller svageste flygtninge, som ikke har mulighed for at flygte ud af landet.

I Danmark blev 97% af sidste års flygtninge erklæret uarbejdsdygtige – og det kan jo ikke passe, idet de var 100 % arbejdsdygtige, da de tog hjemmefra. Det bedste for dem er at komme ud på arbejdsmarkedet. Det bedrer også danskindlæringen. Inger Støjberg erkendte, at den tidligere integrationspolitik har været forfejlet. Det skal ændres, og det er nu regeringens politik, at målet er at lære dansk og at klare sig selv. Det giver integration!

Inger Støjberg var bekymret for, at den værdimæssige regning ved integrationen ville blive større end den økonomiske regning. Flygtningene skal kende fundamentet for det danske samfund. De skal kende vore  frihedsrettigheder og lære at respektere dem. Vi skal turde stille krav til asylansøgerne og ikke være så blødsødne.
Vi er nødt til at se på integrationen med nye briller – ellers klarer vi ikke fremtidens pres og udfordring, sluttede Inger Støjberg sit indlæg.
Der var efterfølgende mange spørgsmål til ministeren, som havde svar på det hele. Inger Støjberg efterlod indtrykket af en dygtig og rutineret politiker, som er ganske klar i mælet.