Indkommende verdenspræsident besøgte Aarhus og Ry.

Indsendt af Sam Strange Eyde den 26.5.2017
Tirsdag den 23. maj kom Ian Riseley og hans hustru Juliet fra Bergen i Norge til Aarhus, for at mødes mod ca. 100 rotarianere fra hele Danmark, men turen gik også til Ry.

Af Leif Fritsdal

Indkommende verdenspræsident besøgte Aarhus og Ry.

Tirsdag den 23. maj kom Ian Riseley og hans hustru Juliet fra Bergen i Norge til Aarhus, for at mødes mod ca. 100 rotarianere fra hele Danmark. Mødet i Aarhus var arrangeret af distriktsguvernør Willi Weber. Det blev en interessant aften med mange input fra lokale kræfter og en inspirerende tale af Ian Riseley som afslutning før middagen på Radisson Blu i Aarhus. Under rundrejsen i Norden er de ledsaget af zone director Mikael Ahlberg og Charlotte Ahlberg.

Onsdag den 24. maj startede dagen i Aarhus med rundvisning på det berømte Aros museum. Herefter gik turen til Ry, hvor Nina og jeg, efter aftale med distriktsguvernør Willi Weber, stod klar på privaten med frokost til vores gæster.

Det blev til et par dejlige og afslappede timer med et fantastisk par fra Australien, som bl.a. har haft en udvekslingsstudent fra Aarhus. Så vi fik også fortalt om vores 2 australske studenter Hannah (1999) og Chris (1997) som boede hos os.

Under frokosten vendte vi mange ander ting hen over bordet med den kommende verdenspræsident. Bl.a. fik jeg mulighed for at fortælle om vores lokale Rotary klubs sommerlotteri i Ry, hvor hovedgevinsten er en bil. Lotteriet kører i år på 8. år og det skydes igang i begyndelsen af juni. Ian Riseley havde mange spørgsmål til lotteriet. Det er netop specielt, fordi biler i Danmark er meget dyrere i forhold til andre steder i verden. Gæsterne fik også smagt på kaffe fra kaffefarmerne i Uganda. En del af lotteriets overskud støtter en af kaffefarmernes mange sundhedsklinikker med vand osv. i et område ved vulkanbjerget Mt. Elgon i Uganda.

Til frokosten i Ry deltog distriktsguvernør Willi Weber og hustru Lene Øtoft, pastguvernør og "guide/chauffør" for gæsterne Jens Pauli. Særlig indbudt til frokosten var Peter Bundgaard og hustru Inge fra Ry Rotary klub. Peter var i 1995-97 zonedirector, bestyrelsesmedl. af Rotary International og senere med i bestyrelsen af The Rotary Foundation. I august 2015 udarbejdede han sammen med Ian Riseley nye retningslinier for den årlige verdenskongres, som i år finder sted i Atlanta 10-14. juni.

Inden turen gik mod lufthavnen og Island blev der tid til et lille besøg på en helt speciel gårdbutik i Them "Skovgaard", som bl.a. har 500 malkekøer, som passes af et par mand godt hjulpet af robotteknologien.

Info om Ian Riseley:
Ian Riseley blev Rotarianer i 1978 i the Rotary Club of Sandringham, Victoria, Australien og har beklædt topposter i den internationale Rotary bestyrelse og i The Rotary Foundation. Juliet blev Rotarianer i 1995.
Ian Riseley tiltræder som verdenspræsident for 1.2 mio. Rotarianere i ca. 200 land den 1. juli 2017.

English:
Rotary International President Elect Ian Riseley visited Denmark, Aarhus Tuesday May 23 and 24. Tuesday evening meetings with Rotaracts and Rotarians at Hotel Radisson Blu, and Wednesday 24th Art Museum Aros in Aarhus followed up with lunch at my house in Ry, before the trip continued to a farm shop with 500 cows handled by 2 staff and robots. Wednesday evening Ian and Juliet Riseley and director Mikael Ahlberg and wife Charlotte went to Iceland.
Ian Riseley is a practicing accountant and principal of Ian Riseley and Co., which specializes in advising local and international businesses, and has a strong interest in international affairs. He received the AusAID Peacebuilder Award from the Australian government in 2002 in recognition of his work in Timor-Leste. He also received the Order of Australia medal in 2006 for service to the Australian community.

“Governments see Rotary as positive representatives of a civil society,” he says. “We should work with them to advocate for peace and conflict resolution, just as we are advocating for polio eradication.”

A member since 1978, Riseley has served Rotary as treasurer, director, trustee, RI Board Executive Committee member, task force member, committee member and chair, and district governor.

He is also a former member of the Australian Polio Eradication Private Sector Campaign and a recipient of The Rotary Foundation’s Service Award for a Polio-Free World. He and his wife, Juliet, are Multiple Paul Harris Fellows, Major Donors, and Bequest Society members.