ROTARY I DANMARK SAMLER IND TIL FORDEL FOR HEADSPACE

Indsendt af Alice Bank Danielsen den 24.10.2023
Rotary Danmark har valgt at samle ind til headspace Danmark. Indsamlingen kommer til at bestå af flere forskellige lokale events og indsamlinger i hele landet – alt sammen sat i scene og arrangeret af de mere end 8.000 medlemmer i Rotary klubber landet over.

Rotary Danmark er blevet inspireret af, at Rotary International har mental trivsel og sundhed som fokusområde i det kommende år, og Rotary vælger derfor i Danmark at støtte headspaces arbejde med at øge trivslen for børn og unge.

”Rotary arbejder helt overordnet for bl.a. at ændre menneskers liv til det bedre gennem livsforandrende projekter og programmer. I 2023/2024 har verdenspræsident for Rotary, Gordon McInally, valgt, at mental sundhed skal være et globalt fokusområde for Rotary ud fra mottoet ”Create hope in the world”. Klubber verden over er derfor opfordret til at gennemføre aktiviteter, der støtter dette formål. På den baggrund har Rotary Danmark besluttet at samarbejde med headspace Danmark, som igennem mere end 10 år har arbejdet for bedre mental sundhed for børn og unge i Danmark,” siger John Christensen, formand for Rotary Danmark, om baggrunden for, at det lige netop er headspace, der får gavn af de indsamlede midler.

headspace Danmark sætter overordentlig stor pris på det kommende samarbejde.

”Vi er meget beærede og utroligt glade for, at Rotary vælger at sætte fokus på lige netop vores mærkesag. Det betyder meget for børn og unge, at en så stor organisation som Rotary nu går ud og taler deres sag gennem støtten til headspace. Det vil få langt flere til at få øjnene op for det faktum, at alt for mange danske børn og unge mistrives. Rotary har et fantastisk netværk landet over, og vi håber gennem samarbejdet med Rotary at styrke indsatsen for bedre mental trivsel, så flere børn og unge hurtigere får den rette hjælp og støtte i headspace,” siger Poul Nyrup Rasmussen, stifter af og protektor for Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

Rotary er en global organisation med omkring 1,4 mio. medlemmer og har historisk set nydt stor opbakning fra erhvervslivet og virksomheder, da mange af medlemmerne i Rotary er beskæftiget i det private erhvervsliv. Derfor støtter erhvervslivet i høj grad Rotarys globale arbejde og målsætninger.

For yderligere oplysninger:
John Christensen, Landsformand Rotary Danmark, mob. 20 80 28 40, e-mail: dg1440-2223 (at) rotary.dk Jakob Risom, pressechef i Det Sociale Netværk/headspace Danmark, mob. 6165 6540, e-mail: jr (at) detsocialenetvaerk.dk

Om Rotary
Rotary blev stiftet i 1905 i Chicago af advokat Paul Harris. Hans ide var, at mænd fra forskellige erhverv skulle danne en klub, hvor man i fællesskab skulle forbedre forretningsånden mand og mand imellem. Mottoet for Rotary blev: Service above self. Den første danske Rotary klub - Københavns Rotary Klub - blev organiseret den 30. november 1921. I dag består de omkring 250 danske Rotary klubber af både mænd og kvinder. På globalt plan har Rotary omkring 1,4 mio. medlemmer.

Om headspace Danmark
headspace er et gratis og anonymt landsdækkende rådgivningstilbud til børn og unge mellem 12-25 år. Her kan børn og unge komme med alle slags problemer – store som små, og de kan dumpe ind direkte fra gaden og få den nødvendige hjælp. headspace tilbyder både fysisk rådgivning i en lang række danske byer samt digital chat- og videorådgivning på headspace.dk.

Siden starten i 2013 har headspace rådgivet over 80.000 unge via face-to-face-rådgivning, chat- og videorådgivning og ved udgående aktiviteter. Desuden har headspace været i kontakt med omkring 300.000 børn og unge igennem udgående oplæg og synlighedsaktiviteter, fx på skoler og ungdomsuddannelser.

Foto øverst på denne side:
Trine Hammershøy, direktør for Det Sociale Netværk/headspace Danmark, Poul Nyrup Rasmussen, stfter af og protektor for Det Sociale Netværk/headspace Danmark, Britta Hedegaard, guvernør i Nordjylland, Rotary Danmark og John Christensen, landsformand, Rotary Danmark.