Håndholdt hjælpeprogram til unge indonesere

Indsendt af Peter Thode Loft den 4.5.2020
Haderslev Hertug Hans Rotary Klub støtter den danske hjælpeorganisation Hope and Future.

Oftest går privat u-landshjælp via store, internationale - nogle ville sige tunge - hjælpeorganisationer.
I den helt modsatte ende af størrelsesskalaen findes ”Hope and Future” med base i regionale Fredericia.

Med Sine Thomsen som utrættelig ildsjæl og ankerperson leverer ”Hope for Future” håndholdt økonomisk støtte og personligt engagement i unge, udfordrede indoneseres liv. Dette gøres med en ildhu som de store i ”branchen” umuligt kan matche.

Fra sin base i Fredericia, har Sine Thomsen en engageret og nær kontakt med den gruppe af unge indonesere som Hope and Future hjælper til uddannelse, struktur og en bedre fremtid. Sine kan ikke ”redde” et kæmpe lands ungdom, med alle udfordringer. Men Hope and Future’s - og Sines - utrættelige indsats har en altafgørende betydning for den gruppe af vanskeligt stillede unge indonesere som hun og foreningen støtter og styrer mod en bedre fremtid.

Sine Thomsen kom til Indonesien i 2010 da hendes mand skulle arbejde i landet. Sine kom i kontakt med et børnehjem og så en mission i at hjælpe unge herfra til at bryde fattigdomscirklen. Hun samlede en gruppe unge, der havde viljen, og evnerne til at gennemføre et studium. Disse unge, og de mange der er kommet til siden, har Sine, med en fast og kærlig hånd støttet - og styret igennem til en uddannelse. På talrige, selvbetalte, besøg i Indonesien følger Sine op på sin ungdomsgruppes resultater og udfordringer. Giver støtte hvor der skabes resultater og bestås eksamener, tilpasser nedad når det modsatte er tilfældet.

I de første år hjalp Sine ud af egne og sin families midler. Op over årene har hun, gennem foreningen Hope and Future, fået flere med i fundingen. Der samles ind på gaden og til byfester, mange firmaer donerer støttebeløb og en række Rotary-klubber har spyttet i bøssen!!

Sidst i 2019 var Sine Thomsen så, på sin engagerede og smittende facon, ude med raslebøssen i vores klub Haderslev Hertug Hans Rotary Klub. Hun gav et levende indblik i den forskel hun, via Hope and Future, gør for en stor gruppe hårdt kæmpende unge indonesere. Via billeder, og en lang række livshistorier fra en, for os, fremmed og barsk virkelighed, beskrev hun den forskel som støtte til Hope and Future kan gøre. Ikke for et kæmpeland, en region eller en mega-organisation. Men for navngivne enkeltindivider, udfordrede unge mennesker af kød og blod. Hver og een i en utrættelig og krævende indsats for en bedre fremtid.

Haderslev Hertug Hans Rotary klub har støttet hjælpen til de unge i Indonesien med 5000 kr. fra klubbens juleauktion. Pengene er brugt på at betale Herlina Banduns 5. semester. Hun er forældreløs, opvokset på flere forskellige børnehjem. Sine Thomsen mødte hende første gang i 2011 på det børnehjem, hvor hun kom som frivillig i hendes første 3 år ude i Indonesien. Herlina læser psykologi og bor sammen med tre andre forældreløse piger i en lejlighed, som Hope and Future har lejet.

Billederne viser en rigtig glad pige, som desværre har haft mange svigt med i bagagen, tilføjer Sine Thomsen. Herlina ville ALDRIG have haft mulighed for at komme på universitetet uden Hope and Future. Nu har hun rigtig mange muligheder for en lys fremtid.

Med støtte fra Rotary Hjælpefonden har Hope and Future fået yderligere 5000 kr. til brug for hjælpearbejdet.

En del af pengene er brugt på at betale 8. semester for Jirah Rapha. Han læser Business/management på det sidste semester og kommer fra det samme børnehjem i Indonesien, som Herlina. Jirah har nu giftet sig med Wivi, der sammen har en datter på 3 år.

Den resterende del af pengene fra Rotary Hjælpefonden venter på, at Frida Jay igen må komme på universitetet og færdiggøre hendes speciale og den afsluttende eksamen i kommunikation. Lige nu sidder hun hjemme på sit lille værelse og har desværre mistet sit arbejde på fabrikken grundet Corona. Der er ikke noget sikkerhedsnet i Indonesien, så de er hårdt ramt af denne situation.

Frida er pigen i midten på billedet nedenunder. Billedet blev taget under Sine Thomsens sidste besøg i februar, hvor to danske piger i øvrigt lagde vejen forbi for at prøve at leve som fattig i 5 dage. Det er altid sundt for begge kulturer at møde unge fra andre lande.