Guvernørens hjørne – oktober 2019

• Ungdomstjenestens øvrige programmer
• World polio-day
• PR & Branding

I denne måned vil jeg sætte fokus på emnerne som er nævnt ovenfor.

Klubbesøg

En af de vigtigste ting for en Guvernør er at komme rundt i landet og besøge alle klubber.

Det er uhyre vigtigt, at vi er i dialog om hvordan det står til rundt omkring i klubberne, og det er mit mål, at jeg kan inspirere og motivere alle til at fortsætte det gode arbejde og udvikle, hvor det er muligt.

Derfor er det mig en meget stor glæde at besøge jer, og jeg vil takke for den store imødekommenhed, der udvises.

Vi skal bringe best practise rundt mellem klubberne, og jeg fornemmer en stor lydhørhed og interesse for, hvad der sker andre steder. Det er så op til en selv efterfølgende at vurdere, om nogle af de ting man hører kan bruges i egen klub.

Aktuelt har jeg 2-3 besøg i klubberne om ugen, og det er noget jeg ser frem til hver gang.

Distriktskonferencen 26-27. oktober 2019

Status for deltagelsen i konferencen er, at vi bliver ca. 150 deltagere. Det er flot.

Jeg ser frem til at byde alle deltagere velkommen til Silkeborg.

Alle sejl er sat, for at vi skal få en rigtig god weekend, som man vil kunne se tilbage på, som en god oplevelse.

Det glæder mig i særdeleshed at der deltager ikke mindre end 35 ledsagere. Med det program der foreligger, så er jeg sikker på, at det bliver en god oplevelse for vore ledsagere.

Medlemsudviklingen

På nuværende tidspunkt er vi i Distriktet samlet gået tilbage med 12 medlemmer.

Det er naturligvis ikke så godt, men jeg fornemmer, at der mange steder er en masse på vej ind, så jeg er ret fortrøstningsfuld omkring vores medlemsudvikling, og de kommende måneder bliver spændende at følge.

F.eks. kan fremhæves et flot arrangement i Videbæk Rotary Klub, der har åbnet mulighed for at de optager 6-8 medlemmer her i efteråret.

Det er dejligt med nye medlemmer, men det er mindst lige så vigtigt, at vi gør en stor indsats for at fastholde vore medlemmer og involverer dem i arbejdet i udvalg og projekter.

Ved nye medlemmer skal vi huske at vise stor opmærksomhed i en lang periode, gennem mentorordninger og involvering.

Samlet set er Rotary ikke i krise, på verdensplan fastholder vi et medlemsantal på 1,2 mio.

Væksten sker i Østen, mens det kræver arbejde at holde niveauet i den Vestlige verden.

Mit håb og ønske er, at vi i år i Distriktet får en vækst, så vi knækker kurven med en nedgang fra tidligere år.

Ny i Rotary – 21. november på Hotel Pejsegården

For nye Rotarianere er der lige sendt indbydelser ud til Ny i Rotary i november på Hotel Pejsegården i Brædstrup.

Jeg kan varmt anbefale kurset, der også gennemføres i foråret.

Sidste år deltog ca. 80 personer på disse to kurser og vi optog 112 nye medlemmer, så det er heldigvis et tilløbsstykke.

Vi inviterer alle der er optaget indenfor det seneste år, men måtte du ikke have været afsted, og det er længere siden du blev optaget, er du lige så velkommen som alle andre. Du skal blot sende en mail om dit ønske til formanden for Distriktets medlemsudvalg Jane Buhl-Olsen, jmbo (at) ok.dk

Ungdomstjenestens øvrige programmer

Som nævnt tidligere på året, har vi styrket vores organisation på Ungdomstjenestens område.

En beskrivelse og omtale af alle programmer under ungdomstjenesten kan du finde på hjemmesiden, som vil give dig en indsigt i en masse muligheder, som du måske slet ikke kender til.

World Polio day – 24. oktober

Der gøres et stort arbejde i Rotary generelt for at udrydde Polio.

Senest er Nigeria erklæret poliofrit, efter ikke at have haft tilfælde i 3 år.

Nu er der kun 2 lande tilbage, nemlig Afghanistan og Pakistan.

Afghanistan falder stadig og på nuværende er der kun 12 tilfælde, mens det i Pakistan er gået den anden vej, en eksplosiv vækst til 69 tilfælde, mod 14 tilfælde sidste år.

Der forestår derfor stadig et stort arbejde for Rotary, og det er vigtigere end nogen sinde, at fastholde arbejdet, for at nå det sidste stykke vej.

Hvert år markeres Polio den 24. oktober, rundt om i hele verden, for at sætte fokus på denne frygtelige sygdom, og indsatserne der gøres, for at udrydde den for evigt.

PR & Branding

Vores strategi på PR og branding området, om at publicere en nyhed i form af en artikel, eller beskrivelse og omtale af et arrangement eller et projekt, på både hjemmesiden og distriktets facebook side, en gang om ugen, fungerer upåklageligt.

Vi kan aldrig får stof nok omkring hvad der sker i klubberne, for det er disse ting, nemlig igennem vore handlinger, vi skal skabe større synlighed og interesse hos personer der endnu ikke er medlem af Rotary.

Derfor vil jeg opfordre alle klubber til at kontakte Distriktets formand for PR-udvalget, Holger Heldbo, når der er arrangementer, der kunne være interessante at fortælle omverdenen om.

Holger Heldbo vil så sørge for, at skabe kontakt til den person i Distriktet, der sammen med jer, journalistisk kan lave en artikel om omtale af det aktuelle projekt eller arrangement.

Med Rotary hilsen

Jan Aagaard

Distriktsguvernør 2019/20

Silkeborg Østre Rotary Klub