Guvernørens hjørne – november 2019

• Ny i Rotary
• Kvindehaver i Gambia
• Klubbens vedtægter
• Polio får 1.000.000 kr.
• Distriktets årlige golfarrangement

Distriktskonferencen - 26-27. oktober

Det blev en vidunderlig oplevelse, at være en del af Distriktskonferencen.

150 deltagerne, heraf ikke mindre end 35 ledsagere, deltog i selve konferencen, ledsagerprogrammet og festen.

Tilbagemeldingerne fra såvel Rotarianerne og ledsagerne, har været meget positive og samstemmende. All har haft en god oplevelse, med socialt samvær, nye netværk, faglige input og ny viden, foredrag, fest og underholdning.

Efter sådan en weekend er jeg ikke i tvivl om, at vi har Danmarks bedste distrikt.

Præsident Elect Trænings Seminar – 9. november

Næste lørdag mødes næste funktionsårs Præsidenter første gang, på Præsident Elect Trænings Seminar.

Det er for alle en unik mulighed for at møde andre der skal varetage Præsidentposten næste år og her knyttes netværk, man får inspiration og viden.

Det bliver spændende at mødes og jeg ser frem til at hilse på de nye, der er på vej.

Ny i Rotary – 21. november på Hotel Pejsegården

På nuværende tidspunkt har vi 30 tilmeldinger til vores arrangement på Pejsegården i Brædstrup, for alle nye Rotarianere.

Jeg vil opfordre alle, der endnu ikke har tilmeldt sig til at deltage.

Det er en rigtig fin mulighed for at møde andre, der som en selv, er nye i Rotary.

Her kan deles viden, og man kan høre hvad der sker i andre klubber og hvad der sker i Rotary generelt, i distriktet og i verden omkring os.

Indbydelser er sendt ud til alle, så man skal blot melde sig til via ens egen Rotary-hjemmeside.

Kvindehaver i Gambia

Kvindehaver i Gambia er et meget vellykket Foundation projekt som 7 klubber i Vestjylland har været sammen om.

Man har via egne midler, Hjælpefonden og Foundation skabt grundlag for at 25 kvinder i Gambia har lært at dyrke afgrøder i egne haver i et fattigt lokalt område.

Denne viden skal disse kvinder nu anvende til at fortsætte dette arbejde, men også lære det videre til andre i lokalområdet.

Jeg er utroligt imponeret over, at projektet er skabt af samspil mellem 7 klubber. Det er på en sådan måde, man udnytter klubbernes ressourcer, både økonomisk og mandskabsmæssigt bedst muligt.

Den 11. november rejser en meget stor gruppe Rotarianere ned og besigtiger deres projekt.

I kan være stolte og jeg vil ønske jer en rigtig god tur.

Klubbens vedtægter – revidering og eftersyn

Vores klubbers vedtægter trænger flere steder til at blive revideret.

De seneste års udvikling, hvor udvalgsstrukturen i Rotary er blevet forenklet til færre obligatoriske udvalg, er ved at blive integreret i flere klubber, men vedtægterne skal samtidig rettes til.

Det er en god lejlighed til samtidig at kigge ens vedtægter igennem, for andre små tilpasninger.

Du kan få hjælp og rådgivning hertil i distriktet, ved at tage kontakt til vores Council on Legislation repræsentant, Birger Jørgensen, Esbjerg-Fanø Rotary Klub.

Polio får 1.000.000 kr.

Polio tilfældene er desværre steget i Pakistan, men vi er stadig tæt på at komme denne frygtede sygdom til livs.

I øjeblikket er der en ekstraordinær mulighed, hvor donationer kan fordobles både i Rotary Foundation og Bill & Melinda Gates Fonden.

Et tilskud kan således mangedobles, og i denne forbindelse har de 5 distrikter i Danmark, valgt ekstraordinært, at yde et tilskud på 5.200 US dollars pr. distrikt.

Disse midler kommer fra vores kassebeholdning i Foundation og tages således ikke af de midler som der gives tilskud fra. Derimod tages de at de midler, som mod forventning i tidligere år, ikke er blevet aktiveret, som en følge af, at projekterne ikke er blevet til noget. Disse midler går tilbage i vores egen kasse og det er dem som vi har benyttet i dette ekstraordinære tilfælde.

Samlet betyder det, at Rotary i Danmark har kunnet yde en donation på ikke mindre en 1.000.000 kr. – Tænk hvor mange vacciner og hvor mange børn, det kommer til gode.

Vi har for at skabe synlighed sendt pressemeddelelser ud til alle aviser i Danmark og i næste uge modtager hver klub, en pressemeddelelse fra mig, som man kan bruge i sin egen klub.

Man skal blot sætte klubbens navn ind i pressemeddelelsen, som formidler budskabet om at klubben har været med til at donere til dette gode formål.

Det kan være med til at skabe øget lokal synlighed.

Distriktets årlige Distriktsmesterskaber i Golf – 6. maj 2020

Næste års Distriktsmesterskaber i golf, arrangeres af Aarhus Connect Rotary Klub.

Arrangementet finder sted på Aarhus Aadal Golf Klub.

Jeg vil opfordre til, at alle klubber, hvor der er interesseret golfspillere, finder en kontaktperson, som Aarhus Connect Rotary Klub, kan korrespondere med, så vil alle informationer tilgå vedkommende.

Kontaktpersonen i klubben meddeles til H.C.Nielsen på hcn (at) svarer.dk, og yderligere oplysninger kan også fås ved at ringe på 2143 7461

Med Rotary hilsen

Jan Aagaard

Distriktsguvernør 2019/20