Guvernørens hjørne – december 2019

• Glædelig jul og godt nytår
• Klubbesøg og et distrikt i fin form
• Rotary Leadership Institute
• Inter-Country Comittee
• Bahamas indsamlingen
• Polio status
• Rotaract
• Strategi- og handlingsplan
• Næste halvår

Glædelige jul og godt nytår

I ønskes alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår.

Jeg håber alle får mulighed for at fejre julen, med dem man allerhelst vil være sammen med, og at ingen sidder alene denne aften, medmindre man selv ønsker det.

Klubbesøg og et distrikt i fin form

Jeg har nu været rundt og besøge 40 klubber i vores dejlige distrikt.

Det er det bedste ved at være Distriktsguvernør. Det at have mulighed for at inspirere og bringe god viden rundt, der kan bruges i arbejdet i klubberne, er jeg glad for at have muligheden for.

Jeg vil takke klubberne for den store imødekommenhed der vises, og jeg inspireres og glædes over den gode energi og trivsel der er i vore klubber.

Vi er et distrikt i fin form.

Rotary Leadership Institute (RLI)

I slutningen af november havde jeg mulighed for at overrække diplomer til de kursister der har gennemført vores uddannelse, Rotary Leadership Institute, i daglig tale forkortet til RLI.

Et fantastisk kursus over 3 lørdage, hvor man som kursist får viden om det at være leder i en frivillig organisation, og via denne erfaring og indsigt, bliver klædt endnu bedre på, til at varetage funktionerne i klubberne.

Et rost kursus, som klart kan anbefales, og du kan allerede nu melde dig på næste kursus, der gennemføres til foråret.

Du kan læse mere om det på distriktets hjemmeside, hvor du også kan tilmelde dig.

Inter-Country Comittee – (ICC)

Distrikterne i Danmark, arbejder i fællesskab med at støtte projekter og initiativer i Lithauen.

ICC Denmark-Lithauen blev stiftet i 2015 og vores repræsentant i denne arbejdsgruppe, er tidligere Guvernører Jette Lund, Horsens Vestre Rotary Klub.

Der yder en fortræffelig indsats gennem støtte til forskellige projekter i Lithauen.

Herudover kan der også gives støtte til en ung studerende, i form af et scolarship, som andrager 8.000 kr.

Du kan finde mere om ICC både på hjemmesiden under projekter samt under distriktets dokumenter.

Bahamas indsamlingen og polio status

Det samlede resultat af indsamlingen til katastroferne på Bahamas, blev på 433.000 kr. som doneres fra alle 5 distrikter i Danmark.

Polio status

Desværre stiger tallene i Pakistan. Lige nu er status på 94 tilfælde, mod 18 tilfælde sidste år, mens Afghanistan er på samme niveau som sidste år,  med 21 tilfælde.

Vi er tæt på, men alligevel mangler vi lige at få kontrol over udviklingen i de 2 lande.

Strategi- og handlingsplan 2002-23

Den strategi og handlingsplan som vi i Distriktet arbejder efter, er vi i gang med at forny.

Så i starten af det nye år, vil der forelægge en ny strategi- og handlingsplan for perioden 1.7.2020 – 30.6.2023, som Præsident Electerne vil blive præsenteret for på Præsident Trænings Seminaret i marts 2020.

Rotaract – mål og aldersændring

Rotaract er jo nu en integreret del af Rotary.

I verden omkring os, er der et meget stort antal Rotaract medlemmer, og organisationen har for nylig lagt strategien for udviklingen i medlemsantallet for de kommende år, og det er meget ambitiøst.

I 2020 arbejdes der efter, at medlemsantallet stiger med 20 %, og i 2029 skal medlemsantallet i hele verden være oppe på 1 mio. medlemmer, næsten det samme som Rotary, der p.t. er på 1, 2 mio. medlemmer.

Samtidig er aldersgrænsen for at være Rotaract medlem slettet, så der ikke længere er en øvre aldersgrænse, med andre ord kan man være medlem af Rotaract hele sit liv.

Næste halvår

Det er helt utroligt så hurtigt tiden går.

Lige om lidt er det første halve år gået af min Guvernørperiode, og det har været en udsøgt fornøjelse.

Jeg ser frem til det kommende halve år, og glæder mig til at besøge de klubber jeg endnu ikke har været i.

Der vil heldigvis også blive tid til at deltage i andre ting, herunder Intercity-møder og lignende, og måtte en klub have interesse i, at jeg deltager i en speciel event, så kontakt mig, så vil jeg håbe, at det kan passe ind i min kalender. Jeg kommer gerne, bare det er muligt.

Endnu engang glædelig jul og godt nytår til jer alle.

Med Rotary hilsen

Jan Aagaard / Distriktsguvernør 2019/20