Fra Orø-pige til medlem af Folketinget

Indsendt af Jens Skov Kristensen den 17.1.2019
May-Britt Kattrup(MF for LA) besøgte Græsted Rotary Klub d. 16. januar. Det blev et livsbekræftende møde med et menneske, der har bevæget sig fra et liv med sparsomme midler til et liv med muligheder for at udøve indflydelse i den lovgivende forsamling i Danmark.
May-Britt berettede ydmygt og med varme om sin opvækst på den lille ø i Isefjord. Der blev også plads til at drøfte de højaktuelle spørgsmål, der trænger sig på i forbindelse med forslaget om at nedlægge landets fem regioner.

May-Britt Kattrup blev født i Herlev af meget unge forældre og voksede op i et arbejdermiljø sammen med sin 2 år yngre lillebror. Forældrene beskriver hun som meget flittige med rengøringsjob ved siden af deres hovedbeskæftigelse som henholdsvis brolægger og kontorassistent.

Da May-Britt var 8 år gammel, flyttede familen til Orø, en ø i Isefjorden ved Holbæk. I begyndelse boede de i et lille sommerhus med kun et rum, og toiletspand i skuret. Alligevel huskes det som en dejlig tid. Der var natur og frihed, kærlighed og varme. Og en hest blev det også til senere hen. Den gik bagved på engen sammen med bondemandens køer.

På et tidspunkt fik  forældre råd til et større hus og senere en gård med heste, stadig på Orø. Her blev den store interesse for heste grundlagt - en interesse, der siden skulle føre til 13 års military ridning på eliteplan.

I dag er May-Britt Kattrup en del af sin mands virksomhed. Sammen driver de en hestepension med ca. 45 heste og et landbrug på ca. 100 hektar og investeringsvirksomhed.

Ved valget i 2015 besluttede hun at stille op til Folketinget for Liberal Alliance og opnåede at blive valgt. Her har May-Britt fået tildelt flere ordførerskaber - bl.a sundhedsområdet.

Klubmedlemmerne i Græsted Rotary lyttede til de overvejelser, der har ført frem til beslutningen om at nedlægge de folkevalgte regionsråd og erstatte dem med administrative sundhedsfællesskaber inden for den nærmestefremtid.

Indlægget fra May-Britt var båret af stort engagement og gav anledning til både kommentarer og spørgsmål fra deltagerne om de muligheder, men også betænkeligheder en omstrukturering af sundhedsområdet kan medføre.