Danmarks smukkeste stafet i Haderslev Dampark

Indsendt af Mads Thuesen den 21.10.2016
Inner Wheel og Rotary i Damparken i Haderslev til Stafet for Livet.

Danmarks Smukkeste Stafet i Haderslev Dampark d. 10.-11. september dannede ramme om et storslået døgn for deltagere, arrangører og ikke mindst Inner Wheel og Rotary, som i fællesskab nu i 4 år, så længe stafetten i Haderslev har eksisteret, deltog med 268 deltagere til støtte for kampen mod Kræft.
I et helt døgn gik/løb/kravlede i alt 8064 deltagere i en uafbrudt stafet, som symboliserer, du går ikke alene, når du rammes af kræft. Det er nu 2. år med rekord for Verdens største udendørs stafet for livet.
Vores hold er sammensat af 2 Inner Wheel klubber – Haderslev og Christiansfeld og 4 Rotary klubber Vojens, Haderslev Hertug Hans, Haderslev og Christiansfeld.
Udgangspunktet i Damparken er vores base – teltet – hvor vi mødes, går stafet og får talt op hvor mange runder vi går ialt.
Konceptet for vores hold er efterhånden ret etableret. Der opfordres til at deltage så meget man overhovedet kan, så der også opstår et godt samvær omkring den gode opgave.
Aktiviteten omkring vores hold er i allerhøjeste grad med til at øge sammenholdet og skabe nye gode bekendtskaber, og ikke mindst at vi laver et godt resultat. I år blev det til i alt kr. 78.994,- for vores hold, som er 10.000 kr. mere end sidste år, som vi også dengang syntes var fantastisk.
Tovholdergruppen sørger for engagementet fra de forskellige klubber. Det resulterer i flittig tilmelding, også fra den enkeltes familie, og et godt lille marked omkring teltet. Her sælges lopper, husflid, knæklys, smykker, tøj, og ikke mindst kaffe og hjemmebagt kage og pandekager. Desuden er der opstået en kultur omkring sponsorater deltager imellem. Donationer fra lokale firmaer af både naturalier og kontanter har skæppet rigtig godt i kassen. Alle støtter gerne op om kræftens bekæmpelse.
Vejret var i den grad med os i år, og der var lutter glade smil og glade gensyn, når mere end 8000 personer går forbi teltet et helt døgn. Det er også her, der er tid til at sætte sig og få en lille snak, eller opfordre til at følges et par runder. Rundedonationer, ofte fra firmaer, ansporer til at gå et par ekstra runder ud over den ”vagt” man har fået. Alle opfordres til at gå runder om natten. Det er en helt speciel oplevelse at vandre med tusinder andre i de mørke timer.
Det eneste tidspunkt stafetten stopper er en time om aftenen, hvor i år 1900 lysposer blev placeret rundt om dammen. Her kan vi betragte de flotte sceneri, men der er stunder til eftertanke, til at mindes, til at sørge og til taknemmelighed. Skridtene stopper foran teltet. Så starter stafetten igen – ligesom livet også fortsætter på trods.
Der udvises i det hele taget stor kreativitet i hele Damparken. Foruden et righoldigt program fra de store scener, bliver der solgt sund mad til billige penge, bankospil, massage, badutspring, salg af alverdens effekter osv., osv.
Stafetten støtter forskning i kræft, danner ramme om godt samvær, ansvar for fællesskabet, et helt døgn med motion og frisk luft og er ikke mindst en ramme for familieaktiviteter.

Margit Christoffersen
Inner Wheel