Indsendt af Bo Eriksson den 5.2.2024
Aftenens foredragsholder var Anders Jensen (AJ), der har været udsendt for Danmark 4 gange til Afghanistan og 2 gange til Mali mellem 2008 og 2017.

Første udsendelse var ISAF 5 med Livgarden i 2008, hvor opgaven var at udvide den såkaldte green zone i Helmand provinsen; et smukt og frodigt område midt i en ørken. Opgaven var meget krævende, da Taliban var stærke, og klimaet var ekstremt med 100 pct. fugtighed og 40-50 grader.

Afghanerne i området lever primært af at dyrke opiumsvalmuer og cannabis. Mange afghanere var påvirkede af opium fra håndteringen af valmuerne, og der blev brugt mange stoffer i området. Danskerne måtte imidlertid ikke gribe ind overfor udbredt transport af stoffer.

Taliban producerede IED (miner) med kvælstof fra gødning, som de placerede på stier i området. Danskerne var derfor nødt til at gå gennem marker. Danskerne betalte bønderne for skader på deres jord i den forbindelse. Taliban beherskede området, så de afghanere, der hjalp ISAF blev straffet, og der var eksempler på afghanere, der måtte kompensere Taliban for udløste IED på deres jord!

Danskerne gik bl.a. patruljer i majsmarker, hvilket var meget stressende, da der er dårligt udsyn, og der samtidigt skal holdes øje med mulige nedgravede IED. Taliban brugte også majsmarkerne til at skjule sig i, da den tætte majs reducerer våbnenes virkning.

På patruljerne bærer hver mand 20 kg udstyr og våben mv. Senere da man fik jammere, der kunne bremse signaler til IED, kunne vægten øges til 30-40 kg. Vægten gav stor belastning, så der var eksempler på at soldaterne mistede 2 cm i højden på 6 mdr. Desuden gik man på overrislede marker, hvor støvler hang fast i mudderet, hvilket gav dårlige knæ.

AJ var udsendt med Opklaringsbataljonen fra Bornholm i 2009 (ISAF 8). Her oplevede han, hvordan en vægtforøgende forstærkning af opklaringskøretøj uden skift af fjedre, medførte at en kører mistede begge ben på første tur ud af basen i en IED-eksplosion. Senere blev fjedrene forstærket, og der var ikke flere, der mistede benene. AJ er ikke generelt imponeret over forsvarets logistik/forsyning, der efter hans mening er præget af bureaukrati og langsommelighed.

Der var IED overalt omkring basen. Når IED var fundet, blev de blot markeret, og herefter var det englændernes opgave at fjerne dem og lave en form for efterforskning for at finde de talibanere, der havde placeret IED. Mange civile mistede livet til IED, og for den sags skyld også til Taliban.

Der tales om danskerheld; det at der er mange eksempler på næsten fatale hændelser, hvor danskerne reddes af en tilfældighed, fx et beslag eller blot er lige ved at udløse en IED.

En del af jobbet var udstationering i små lejre i 14 dage ad gangen under meget primitive forhold.

AJ viste en film fra en patrulje, hvor danskerne tæt på basen skal over en grøft, som en soldat træder ned i og udløser en IED, som bortsprænger hans ben og nogle fingre. Det er kompliceret at hjælpe ham, da man skal være sikker på, at der ikke er flere IED. 4-6 mand slæber ham bort efter, at der er ydet førstehjælp, og AJ fortæller, hvordan han samler bortsprængte kropsdele og tager med. Kun få ISAF-soldater dør, da der evakueres via helikopter til moderne felthospitaler inden 1 time.

Det er voldsomme oplevelser, som AJ ikke mener, at man kan forberede sig på psykisk. Det påvirker personligheden; man ældes hurtigt, og bliver mere kold og kynisk. Man udvikler også en mere sort humor.

I 2014 var AJ første gang i Mali, hvor Danmark stillede med 2 Hercules fly til en franskledet FN-operation, der bekæmpede islamister. AJs opgave var at sikre fly og personale. Man transporterede alle mulige ting med flyene. Operationen foregik under dårlige og primitive faciliteter i et varmt klima. Landingsbaner mv. var meget ringe.

AJ har fået et meget dårligt indtryk af FN, som han opfatter som dels meget bureaukratisk og ineffektivt, men også korrupt. Eksempelvis betød en forespørgsel til FN om, hvorvidt der var sikre landingsbaner, at man blot blev sat på standby i 14 dage. Det er AJ opfattelse, at mange fattige lande stiller soldater til FN for at tjene penge til landet og for at nogle personer kan få gode stillinger og berige sig. Soldaterne er imidlertid inkompetente, og mange FN-soldater dør af samme årsag.

AJ gav udtryk for, at han var kritisk over den måde Vesten forlod Afghanistan.

AJ arbejder på at lave et refugium for veteraner på hans ejendom. Det er meningen at lave et fristed, hvor veteraner kan bruge naturen til rekonvalescens. Ideelt vil han gerne have et Tiny house, som veteraner kan bruge. Der er oprettet en foreningen med pt. 20 medlemmer, der søger midler til formålet. Fritz er medlem.

2024-02-05 Thomas Søndergaard og Bo Eriksson