Indsendt af Bo Eriksson den 23.1.2023
Peter Bjerremand Jensen er formand for Horsens Sejlklub. Han gav os et spændende indblik i sejlklubben, og hvordan de er lykkedes med at skabe kapsejlere på allerhøjeste internationale niveau

Peter Bjerremand Jensen fortalte om sin passion for sejlsport. Klubben er Horsens ældste eller næstældste sportsklub og blev dannet i 1879. Den har i dag ca. 600 medlemmer og er et aktivt frirum for sejlere i alle aldre.

De seneste ni år har Horsens Sejlklub været Danmarks mest vindende sejlklub i OL-klasserne. Klubben har fostret stjernen over alle - Anne Marie Rindom – som har vundet utallige medaljer, blandt andet blev hun kåret som verdens bedste kvindelige sejler i 2019 og vandt OL-guld i Tokyo i 2021.

Det har krævet en kæmpe indsats fra Anne Marie og sejlklubben samt økonomisk støtte til de unge talenter, så de har haft mulighed for at deltage i træning og stævner rundt omkring i verden. Peter Bjerremand Jensen har dannet et erhvervsnetværk i klubben - On Board Horsens Sejlklub - der rejser midler via lokale sponsorater og arrangementer.

2024 er der OL i Paris, og her satser Horsens Sejlklub på at sætte Horsens på landkortet igen med Anne Marie Rindom og tre andre elitesejlere.

Projektet "Horsens til OL" er i gang med at skaffe 2 mio. kr. der skal støtte talenterne i at nå deres mål. De to mio. rækker ikke, men sammen med støtte fra Dansk Sejlunion og Team Danmark, vil det give elitesejlerne fra Horsens de bedste muligheder.

Tak til Peter Bjerremand Jensen for et medrivende foredrag. Det var fantastisk at høre, hvad Horsens kan præstere, når mange gode kræfter bakker op.