Uhrenholt: Vi skal lave det, vi kan sælge

Indsendt af Anonym (ikke efterprøvet) den 1.12.2021
Det er næsten som et eventyr: man skal gå så grueligt meget igennem, inden man lever lykkeligt til sine dages ende. Så langt er Sune Uhrenholt slet ikke endnu, men virksomheden har unægtelig været igennem en spændende, udfordrende, lærerig og på mange måder inspirerende udvikling, siden Frank Uhrenholt stiftede virksomheden i 1978.

De fremmødte Rotary-medlemmer fik den 29. november et åbenhjertigt og humoristisk indblik i de op- og nedture, der har karakteriseret Uhrenholts udvikling og forskellige satsninger gennem årene. Nogle satsninger gik godt. Andre knap så godt. Men sådan er det ofte, når man bygger en virksomhed fra bunden.

Der var et ord, som Sune Uhrenholt ikke nævnte i løbet af sin præsentation. Men virksomhedens udvikling i de forskellige stadier gennem tiden har i udpræget grad været karakteriseret af mod.

Mod til at springe ud på det dybe vand og tage indtil flere chancer – ofte uden sikkerhedsnet. Men også modet til at stoppe op, sige fra og lægge om, når det var nødvendigt. Uanset at det også koster – i dyre afviklings- og omlægningslærepenge og intense diskussioner med far.

Igennem hele sin levetid har virksomheden balanceret på en knivsæg – som trading-virksomhed uden egen produktion helt afhængig af skabe og vedligeholde gode relationer til samarbejdspartnere og kunder. En sårbar forretningsmodel, når medarbejdere valgte at bryde ud, starte for sig selv og tage deres del af porteføljen med.

En ny start

Alle de indhøstede erfaringerne og udbetalte lærepengene førte til det, der reelt var en total omlægning af virksomheden i 2008: tilbage til rødderne overvejende med basis i mejeriprodukter, men nu med en ny forretningsmodel, der bragte Uhrenholt længere frem i værdikæden som forbrugerbrand med direkte salg til detailledet og et fokus, der flyttede fra Europa til primært Sydøstasien.

Det var en omlægning til et sikrere fundament, men også en beslutning der krævede stort mod og betragtelig investering i nye markeder og en række supportfunktioner som marketing, kvalitetssikring, risikoanalyse og HR.

I dag har Uhrenholt med brandet Emborg en position som nr. 1 inden for mejeriprodukter i de fleste lande i Sydøstasien. Store konkurrenter er også modstræbende leverandører, men ser samtidig lidt skævt til den irriterende, agile David, der løber om hjørner med Goliat, fordi der hos Uhrenholt er meget kort fra beslutning til handling.

Mantraet er diametralt modsat flere af konkurrenterne, der sælger det, de laver. Uhrenholt laver det, de kan sælge med hjælp fra udsøgte leverandører spredt over hele Europa. Fire værdier udgør hjørneflagene på spillepladsen: Excellence – Partnering – Passion – Winning. Og det er tilladt at være ambitiøse, tage en chance og prøve noget af, når bare det holder sig inden for rammerne af værdierne.

Og virksomheden er ikke bange for at gå egne veje – fx med valget af en meget markant lilla farve til varemærket. Det skiller sig ud – og passer på den måde helt perfekt til Uhrenholt.

Den umiddelbare fremtid byder på større skala. Uhrenholt kan sælge meget mere inden for rammerne af de nuværende omkostninger – og der er rigelig plads til udvide på de eksisterende markeder i Sydøstasien samt i Afrika og Sydamerika.

Og hvis en af de store konkurrenter kommer med en stor check, så er Sune Uhrenholt ikke interesseret i at afhænde hans og faderens livsværk. ”Det er alt for spændende, og jeg skylder vores loyale medarbejdere, at vi fortsætter den udvikling, vi har sat i gang. Men hvis vi som virksomhed på et tidspunkt når et glasloft, så vi ikke kan udvikle os længere, så vil jeg muligvis lytte til et godt tilbud. Men ikke før…,” siger han.