Indsendt af Bent Christensen den 29.2.2024
Det er nu ½ år siden at Alejandra Contreas Lizarraraz fra Mexico ankom til Dragør Rotary Klub som udvekslingsstudent.
Her hendes beretning om sine oplevelser indtil nu:

Hej! Mit navn er Alejandra.

Jeg er en udvekslingsstudent fra Mexico, og for nylig fejrede jeg seks måneder i Danmark. Jeg har haft en fantastisk tid indtil videre, og jeg har oplevet så mange ting, der er anderledes fra min kultur.

Her er timerne længere, og der er altid masser af projekter at lave, og eleverne er virkelig fokuserede på skolen, så i begyndelsen var det lidt svært at få venner på grund af dette og også det faktum, at danskere er mere reserverede end mexicanere, men efter et stykke tid lærte mine klassekammerater og jeg hinanden at kende, og nu har jeg et godt venskab med mange af dem.

Siden jeg kom til Danmark, har jeg skullet bevæge mig rundt med offentlig transport eller cykling, noget jeg ikke var vant til, fordi det er mere almindeligt at blive kørt i Mexico, så de første en eller to måneder gik jeg tabt mange gange, men heldigvis fik jeg også hjælp fra mange mennesker, og nu kan jeg sige, at jeg er rigtig god til at komme rundt i byen.

Julesæsonen i Danmark er noget, alle skal opleve; der er masser af bagning, julemarkeder og hygge med venner og familie. Selv at pynte træet er en anderledes og sjov oplevelse sammen med middagen og traditionerne.

Jeg fejrede for nylig min 18-års fødselsdag, og jeg fik lov til at fejre den med mine nye venner og værtsfamilie, og jeg havde det rigtig sjovt. Jeg fik også mulighed for at opleve traditionen med Santa Lucia, som var på samme dag, og det var virkelig smukt.

Nu rejser jeg om mindre end fire måneder, og selvom jeg er lidt ked af det, glæder jeg mig virkelig til de oplevelser, der venter mig.