Indsendt af Bo Eriksson den 2.11.2021
Torsdag 28. oktober fortalte Kasper Arlund om at arbejde med Branding i en kommune - mere specifikt Hedensted Kommune

Brandingsstrategien omtaler Hedenstederne, da kommunen har valgt at have en decentral strategi. De gamle rådhuse er bevaret - man er ikke flyttet sammen - og ingen skoler er f.eks. blevet nedlagt. Umiddelbart efter, at Kasper var blevet ansat, oplevede han på grund af kommunalvalg at området blev meget diskuteret. Skulle man bruge penge på branding og var strategien den rigtige osv. Det var en ny oplevelse, at det man arbejdede med, var noget der blev diskuteret, og som mange havde en mening om. Her var det vigtigt at lære, at det ikke var personen men emnet, der blev drøftet.

Strategien blev fastholdt, men på baggrund af analyser og spørgeskemaer fandt man ud af, at der skulle skabes en ny kernefortælling, og at det var nødvendigt at være mere aktiv og inviterende. Det skulle være muligt at få øje på Hedensted kommune, og hovedfortællingen blev "Smuk natur og lave priser". Kvadratmeterprisen i Hedensted er 9.972 kr., i Horsens 13.556 kr., i Vejle 14.729 kr. og i Aarhus 26.301 kr.

Nu er man også lykkedes med at få en byggeudstilling til kommunen, og det er med til at styrke fortællingen. Kasper gav en række eksempler på de virkemidler, der er taget i brug, og også på hvordan man hele tiden undersøger, om det man gør virker.

Et spændende indblik i en kommunes brandingsstrategi, hvorfor man gør det og hvad der ser ud til at virke.

2021-11-02 Anna Marie Illum og Bo Eriksson